Liczba wagonów użytkowanych przez przewoźników towarowych w Polsce wzrosła do 83 761 w 2023 r. wobec 83 429 rok wcześniej, podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Wzrost w liczbie wagonów towarowych nastąpił po raz pierwszy od 2018 r. Liczba wszystkich pojazdów w użytku (w tym lokomotyw) wzrosła do 87 973 w ub.r. z 87 472 w 2022 r.
„W 2023 r. po raz pierwszy nie spadła liczba wagonów towarowych w stosunku do lat poprzednich. Od 2018 r. trwał bowiem trend sukcesywnego spadku liczby tych pojazdów na rynku. W 2023 r. było ich 83 761 szt. (83 429 szt. w 2022 r.). Na 11 rodzajów wagonów tylko dla czterech (węglarki E i F, wagony z otwieranym dachem T, cysterny Z) zmniejszył się stan posiadania” – czytamy w komunikacie.
„W 2023 r. zwiększyła się liczba wszystkich rodzajów dostępnych lokomotyw, ale największe wzrosty dotyczyły lokomotyw elektrycznych i dwunapędowych. Przewoźnicy chętnie wykorzystują ten drugi rodzaj pojazdów ze względu na ich uniwersalność. Umożliwiają one poruszanie się na sieci zelektryfikowanej, jak i w miejscach, gdzie konieczne jest korzystanie z silnika spalinowego” – czytamy dalej.
Wraz ze wzrostem liczby lokomotyw dwunapędowych i elektrycznych, spadło wykorzystanie tych pojazdów - odpowiednio z 56,8% do 51,4% oraz z 94,8% do 88,9%. Wśród wszystkich pojazdów trakcyjnych wzrost wykorzystania w 2023 r. miał miejsce tylko w przypadku lokomotyw spalinowych (z 62,5% do 71%), podał także Urząd.
„Przewoźnicy modernizują własny tabor, ale również inwestują w zakup nowych pojazdów. Zwiększyła się liczba nowych lokomotyw elektrycznych. Dzięki temu spadł średni wiek tych pojazdów z 33,8 lat w 2022 r. do 30,4 w 2023 r. W przypadku niektórych pojazdów doczepnych, takich jak wagony węglarki budowy normalnej, wagony kryte budowy normalnej i specjalnej oraz wagony platformy budowy normalnej na osiach również zmniejszył się ich średni wiek, a w pozostałych przypadkach ten wzrost nie był wysoki” – czytamy w materiale.
„Na komfort pracy maszynistów w przewozach towarowych wpływa m.in. wyposażenie pojazdów trakcyjnych. W 2023 r. wzrósł udział lokomotyw elektrycznych i spalinowych wyposażonych w kamery czołowe. W przypadku lokomotyw elektrycznych był to wzrost z 20,6% do 29,8%, a w przypadku spalinowych z 32,7% do 36,3%. Wzrósł również z 1,3% do 8,6% udział lokomotyw dwunapędowych wyposażonych w kamery wewnętrzne” – podał także UTK.
W klimatyzację wyposażonych było 41,3% lokomotyw elektrycznych (4,8 punktu procentowego więcej niż w 2022 r.), 40% spalinowych (1,1 punktu procentowego mniej niż w 2022 r.) i 88,6% dwunapędowych (11,4 punktu procentowego mniej niż w 2022 r.). Toaleta w lokomotywach spalinowych i elektrycznych nadal jest rzadkością - stanowiła ona wyposażenie jedynie 0,2% lokomotyw elektrycznych, a w lokomotywach spalinowych nie występowała w ogóle. Za to w lokomotywach dwunapędowych toalety zainstalowane są w 54,3% pojazdów, wymieniono.
Źródło: ISBnews