Lotos Kolej – spółka zależna Grupy Lotos – osiągnął pracę przewozową na rekordowym poziomie niemal 5,6 mld tonokilometrów (ntkm) w 2021 roku, tj. o 2,3% więcej niż w dotychczas rekordowym roku 2019, podała Grupa Lotos.
Spółka, działając w wymagającym otoczeniu rynkowym oraz realiach gospodarki mierzącej się ze skutkami pandemii, wypracowała stabilne przychody oraz wynik EBITDA na oczekiwanym poziomie. Pomimo zwiększonych kosztów operacyjnych spółka osiągnęła wyższe przychody ze sprzedaży niż planowano. Tym samym zrealizowała najważniejsze cele budżetowe, tj. EBIT oraz wynik netto, poinformowano również.
Lotos Kolej przewiozła najwięcej towarów w swojej historii, co nie byłoby możliwe bez dostosowania struktury przewozów do aktualnie panujących na rynku trendów biznesowych, charakteryzujących się wzrostem usług intermodalnych. Spółka jest wiceliderem rynku pod względem pracy przewozowej – z ok. 10% udziałem w rynku oraz liderem przewozów materiałów niebezpiecznych.
„Ostatni rok był wymagający dla całej branży kolejowej. Prędkość handlowa w 2021 roku wyniosła 21,77, czyli spadła o ponad 4 km/h w porównaniu do roku ubiegłego. To znacznie podwyższyło koszty operacyjne spółki, gdyż wymagało zwiększonego zaangażowania zasobów ludzkich oraz taborowych. W tak zmiennym i trudnym otoczeniu rynkowym wypracowaliśmy dobry wynik finansowy, osiągając rekordowe przewozy” – powiedział prezes Lotos Kolej Anatol Kupryciuk, cytowany w komunikacie.
Rekordowe wzrosty ogółu przewozów spółki są zasługą przede wszystkim zwiększonych przewozów produktów rafinacji ropy naftowej, a także transportu intermodalnego, mającego największe perspektywy rozwoju. Łączny wzrost wolumenu przewiezionych kontenerów za okres styczeń – grudzień wyniósł w porównaniu do 2020 roku 112%. Taka dynamika była możliwa dzięki realizacji projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej, w ramach którego Lotos Kolej zakupił dwie lokomotywy i 324 wagony-platformy do przewozu kontenerów. W efekcie spółka wykonuje coraz więcej przewozów za pomocą własnych wagonów, wpisując się w wymagania rynkowe, wynika także z materiału.
„Konsekwentnie realizujemy proces wymiany lokomotyw na nowoczesne, o wyższych parametrach technicznych. W 2021 roku włączyliśmy do eksploatacji 16 lokomotyw wyprodukowanych od 2018 do 2021 roku, jednocześnie zdając starszy, wysłużony tabor i podnosząc tym samym konkurencyjność świadczonych usług oraz komfort pracy maszynistów. Obserwujemy rynek, by w kolejnych latach realizować zamierzone cele w powyższym obszarze” – dodał wiceprezes Jaromir Falandysz.
Lotos Kolej jest największym polskim przewoźnikiem kolejowym w zakresie transportu towarów niebezpiecznych, w tym przede wszystkim paliw płynnych oraz produktów ropopochodnych i chemicznych. Jest spółką w 100% zależną od Grupy Lotos.
Grupa Lotos jest zintegrowanym pionowo koncernem naftowym, który zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną wysokiej jakości produktów naftowych. Jej skonsolidowane przychody wyniosły 20,9 mld zł w 2020 r.
Źródło: ISBnews