LPP bierze udział w pilotażowym projekcie wykorzystującym sztuczną inteligencję Warehouse Intelligence, który służy do optymalizacji magazynu producenta autorstwa inżynierów firmy PSI Polska, podano w komunikacie.
„PSI Polska pracuje nad technologią z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, która może w zarządzaniu logistyką, podano w komunikacie. Projekt Warehouse Intelligence uzyskał 3 mln dofinansowania z NCBR, a jeden z jego etapów został pilotażowo wdrożony w LPP. Dzięki wdrożeniu technologii LPP udało się m.in. zoptymalizować operacje logistyczne o 30%” – czytamy w komunikacie.
„Elementy poszczególnych zamówień są pobierane z miejsc ich składowania, a następnie pakowane i przygotowywane do wysyłki. Koszty kompletacji i pakowania zależą bezpośrednio od SKU, czyli jednostek magazynowych, a w naszym przypadku są to znaczące liczby. Dlatego optymalizacja w tym obszarze ma dla nas ogromne znaczenie. Wpływa bezpośrednio na wydajność magazynową i sprawność obsługi zamówień naszych klientów” – powiedział dyrektor ds. logistyki z LPP Sebastian Sołtys, cytowany w komunikacie.
Prace nad Warehouse Intelligence podzielono na pięć etapów. W pierwszym opracowano prototyp środowiska WI. W drugim inżynierowie PSI Polska rozpoczęli tworzenie symulacji, czyli stworzenie cyfrowego bliźniaka rzeczywistego magazynu. Kolejne etapy pracy nad projektem to odpowiednio: trenowanie modeli ML, przygotowanie aplikacji, dzięki której użytkownik końcowy może przyjmować rekomendacje sugerowane przez sztuczną inteligencję oraz w końcu etap piąty zakłada pilotażowe uruchomienie całego systemu w magazynie LPP, podano także.
„Nasza idea polega na opracowaniu algorytmów sztucznej inteligencji, których zadaniem jest takie zarządzanie magazynem, aby osiągnąć optymalne wydajności poszczególnych procesów. Model ML (czyli algorytm machine learning/uczenia maszynowego) dostawał zadanie i miał znaleźć jak najlepsze rozwiązanie. Jeżeli udało mu się skutecznie zoptymalizować dany proces, wygrywał. Jeżeli nie, musiał próbować robić to dalej, aż do skutku. W ten sposób niejako metodą prób i błędów algorytm dochodzi to optymalnego rozwiązania, przy czym symulacja magazynu (cyfrowy bliźniak) pozwala na szybkie i praktycznie bezkosztowe przeanalizowanie setek tysięcy możliwych scenariuszy pracy magazynu” – tłumaczy Kierownik Centrum Kompetencji WMS w firmie PSI Polska, Jerzy Danisz cytowany w komunikacie.
Obecnie realizowany jest czwarty etap projektu, którego celem jest intensywne uczenie algorytmów sztucznej inteligencji. Trenowanie algorytmu po to, by był on zdolny do działania w docelowej lokalizacji trwa około trzy miesiące, podano także.
LPP zarządza markami modowymi Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay. Spółka jest notowana na GPW w Warszawie od 2001 roku.
PSI Polska to część koncernu PSI Software AG, światowego dostawcy oprogramowania do zarządzania produkcją, logistyką, energią i transportem publicznym.
Źródło: ISBnews