Mangata Holding pracuje nad rozbudową strategii i planuje po wakacjach przedstawić plany rozwoju grupy w horyzoncie pięciu lat, poinformował prezes i dyrektor generalny Leszek Jurasz.
„Planujemy w tym roku dalszą rozbudowę strategii w horyzoncie następnych pięciu lat w obszarze operacyjnym i inwestycyjnym. W I kwartale br. wydłużyło się wiele ciekawych inicjatyw dających szanse na dalsze wzrosty operacyjne. Po wakacjach będziemy gotowi z materiałem nowych rozwiązań strategicznych i powiemy, jak chcemy dalej, w horyzoncie pięciu lat, rozwijać grupę. Dużą wagę przywiązujemy do optymalizacji procesów produkcyjnych i inwestycyjnych, co ma się przełożyć na wzrost w naszym obszarze operacyjnym, a także patrzymy na nowe spółki, które mogłyby dołączyć do naszego holdingu” – powiedział Jurasz poczas konferencji prasowej i zapowiedział, że grupa nie wyklucza akwizycji w 2023 r. i pracuje obecnie nad trzema projektami.
Wiceprezes i dyrektor finansowy spółki Kazimierz Przełomski dodał, że Mangata planuje ok. 1,1 mld zł przychodów ze sprzedaży i 80-90 mln zł inwestycji w 2023 r. (wobec 77 mln zł w 2022 r), a także liczy na marżę netto na poziomie 7-8% oraz rentowność operacyjną na poziomie 14-15%.
We wtorek przed sesją Mangata podała, że w 2022 r. odnotowała 93,43 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 70,23 mln zł zysku rok wcześniej, zysk operacyjny wyniósł 128,31 mln zł wobec 91,9 mln zł, a zysk EBITDA 167,83 mln zł wobec 129,88 mln zł. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 050,6 mln zł w 2022 r. wobec 791,02 mln zł rok wcześniej. Rentowność mierzona wskaźnikiem EBITDA za rok 2022 wyniosła 16% wobec 16,4% w roku 2021.
Leszek Targosz, członek zarządu, dyrektor ds. strategii rynkowej powiedział, że 2023 rok może być trudniejszy, jeśli chodzi o działalność na rynkach wschodnich m.in. w segmencie armatury i automatyki przemysłowej, dlatego grupa rozwija rynek krajowy w tym zakresie, jednak rynki wschodnie: Ukraina, Rosja i Bialoruś, stanowiły tylko 3,5% przychodów grupy.
„Jeśli chodzi o sprzedaż geograficzną grupy ogółem, to nie nastąpiły w 2022 duże zmiany i UE stanowi 49%, w tym największy rynek Niemcy (23%). Staramy się też rozwijać na rynkach USA, a także Ameryki Płd. i uważamy, że w okresie małej deglobalizacji od czasu wybuchu wojny następuje przemieszczanie mocy produkcyjnych z Azji do Europy, ale też mocno rozwija się rynek amerykański i staje się bardzo atrakcyjny dla potencjalnych inwestorów z Europy, a wiele firm przenosi tam swoje fabryki np, do Meksyku, który staje się też hubem produkcyjnym dla USA” – wskazał dyrektor ds. strategii rynkowej.
Omawiając poszczególne sektory działalności grupy, Targosz wskazał też na kolejnictwo jako istotną branżę.
„Kolejnictwo to też jest branża, na którą stawiamy i staliśmy się jeszcze ważniejszymi graczami na tym rynku. Jeśli chodzi o sektor elementów motoryzacyjnych to plany zakładają wzrost efektu wolumenowego jak i cenowego, a sektor ten jest mocno skorelowany z sytuacją rynkową. Inwestycja, która będzie uruchamiana w spółce Kuźnia Polska, rozpocznie się od drugiego półrocza, a w maju i czerwcu nastąpi instalacja nowych elementów gniazda pracy, która uwolni nam moce produkcyjne w całej firmie i od drugiego półrocza będziemy mogli zwiększyć produkcję wolumenową” – powiedział prezes.
„Z kolei rynek samochodów ciężarowych utrzymuje się w wysokim trendzie wzrostowym, choć w ubiegłym roku był spadek przez przerwane łańcuchy dostaw, ale dziś widać, że rynek ten jest bardzo stabilny, co bardzo mocno stabilizuje nam sprzedaż. I choć pewne perturbacje występują, to widzimy trendy wzrostowe i być może to wojna przyczynia się do wzrostu zapotrzebowania na tym rynku” – dodał.
Mangata Holding jest podmiotem notowanym na GPW w Warszawie. Tworzy holding kapitałowy skupiający podmioty branży metalowej działające w segmentach operacyjnych: automotive – podzespołów dla motoryzacji i komponentów (spółki: Kuźnia, MCS oraz Masterform), armatury i automatyki przemysłowej (Zetkama, Zetkama R&D), elementów złącznych (Śrubena) oraz działalności pozaprodukcyjnej (Zetkama Nieruchomości). Skonsolidowane przychody ze sprzedaży spółki sięgnęły 1,05 mld zł w 2022 r.
Źródło: ISBnews