Model, w którym banki nie pobierają opłat za usługi dotychczas nie obciążone kosztami po stronie klienta dobiegł końca, uważa prezes mBanku Cezary Stypułkowski. Ważnym zadaniem dla banków będzie umiejętność wyjaśnienia klientom, za co płacą.
„Model banku za zero dobiegł końca z wielu powodów, nawet nie na skutek spadku stóp procentowych. Banki muszą zacząć charge’ować za określone rodzaje usług, bo też jesteśmy w takiej sytuacji, że prędzej czy później będziemy pytani o to, jak wyceniamy pewne rodzaje usług. Pracochłonność usług i systemy, które musimy finansować, co do zasady muszą być jakoś wycenione” – powiedział Stypułkowski podczas panelu Forum Bankowego 2021 pt. „Skutki ekonomiczne pandemii dla wyników 2021 finansowych i możliwości prowadzenia biznesu bankowego”.
Wskazał, że mBank od 3-4 lat systematycznie i stopniowo weryfikuje tabele opłat i prowizji, co skutkuje znacznym przyrostem dochodów prowizyjnych.
Jak podkreślił, „klienci niekoniecznie to lubią, ale muszą się do tego przyzwyczaić”.
„Zawsze uważałem, że dochodami prowizyjnymi powinniśmy zarobić na koszt zatrudnienia pracowników. Tym się kieruję od dobrych 25 lat i to jest takie minimum, które bank musi spełnić. Przyzwyczajaliśmy się do tego, spełniamy to kryterium” – podkreślił.
Jak dodał, spadek dochodów odsetkowych w sektorze postępuje, a bardziej widoczny jest w bankach spółdzielczych.
„Wynik odsetkowy w różnych bankach się różnie ukształtował [ w 2020 roku], ale nawet jeśli się broni, to miejmy świadomość, że spadek dochodów odsetkowych w sektorze przekraczał 2 mld zł, z tego ponad 1/3 moim zdaniem przypada na banki spółdzielcze, które mają 7% udziału w rynku. To pokazuje skalę problemu, który tam się pojawia. Czy to się da skompensować prowizjami i opłatami? Wątpię” – powiedział Stypułkowski.
Według niego, istotnym zadaniem, jakie czeka sektor bankowy jest lepsze tłumaczenie klientom za co płacą.
„W tym zakresie banki mają słabe doświadczenie, a to jest na horyzoncie. Te pytania będą się pojawiały. […] Opłaty i prowizje będą rosły i musimy przygotować się do tego, że będziemy musieli umieć to wyjaśnić” – zaznaczył.
mBank należy do czołówki uniwersalnych banków komercyjnych w Polsce. Strategicznym akcjonariuszem mBanku jest niemiecki Commerzbank. Bank jest notowany na GPW od 1992 roku. Aktywa razem banku wyniosły 180,14 mld zł na koniec 2020 r.
Źródło: ISBnews