Budowa nowego doku w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia pozwoli zwiększyć przychody stoczni o około 50%, poinformował prezes tej stoczni Krzysztof Zaremba. Dok, który ma powstać w najbliższych latach, będzie jednym z czterech największych w basenie Morza Bałtyckiego.
„Stocznia Remontowa Gryfia realizuje zamówienia i praktycznie ten nowy dok pozwoli nam zwiększyć przychody o około 50%, ale żeby ten dok został posadowiony w MSR Gryfia musimy dokonać niezbędnych prac hydrotechnicznych” – powiedział Zaremba podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
W połowie września ub. roku Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” podpisała umowę z Funduszem Rozwoju Spółek i Stocznią Szczecińską na budowę nowego, dużego doku.
„Aby zrealizować tę inwestycję, musieliśmy dokonać zmian w zakresie struktury majątkowej firmy, ponieważ to nie jest tak, że […] stocznia w Świnoujściu sobie radziła w sposób bezproblemowy” – podkreślił prezes.
Dodał, że pozostawienie MSR Gryfia w obecnej strukturze (z utrzymaniem zakładu w Świnoujściu), wymagałoby dokładania 5-10 mln zł do oddziału świnoujskiego. Zaznaczył, że jeden dok największy w Szczecinie generuje o 30% większe przychody niż cały oddział świnoujski.
„Dzisiaj […] mamy zamówienia praktycznie do lata, co przy tej labilnej sytuacji związanej z rynkiem morskim przewozów i sytuacją armatorów jest – uważam – dużym osiągnięciem. Mamy stałych klientów, […] koncern Kawasaki regularnie remontuje u nas swoje samochodowce, które wynajmuje dla firm, które produkują samochody w Europie i poza Europą. Miesiąc temu zakończyliśmy innowacyjną usługę dla naszego stałego klienta z Norwegii, jaką był montaż napędu hybrydowego pierwszego w Europie, jeżeli chodzi o statki” – podkreślił Zaremba.
Środki na budowę nowego doku mają pochodzić m.in. ze sprzedaży terenu w Świnoujściu. Zaremba poinformował, że pracownicy oddziału w Świnoujściu otrzymali propozycję pracy w Szczecinie. Zaznaczył, że otrzymali też 3 miesięczną pełną pensję bez świadczenia pracy, a większość pracowników ma także ma 3-miesieczne okresy wypowiedzenia.
Cała infrastruktura z oddziału świnoujskiego będzie wykorzystana w MSR w Szczecinie.
Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. posiada dwa zakłady produkcyjne zlokalizowane w Szczecinie i Świnoujściu, umożliwiające kompleksowe remonty i przebudowy dużych statków handlowych, promów pasażerskich oraz specjalistycznych jednostek wielozadaniowych.
Źródło: ISBnews