Naftoport z grupy PERN przewiduje, że w 2023 roku przeładunki ropy i paliw po raz kolejny osiągną historyczny rekord i wyniosą nawet 36 mln ton, poinformował ISBnews prezes Andrzej Brzózka.
„Nasza prognoza na ten rok, przygotowana na podstawie planów klientów, ale i oceny makroekonomicznej sytuacji w sektorze paliw, zakłada 36 mln ton przeładunków ropy i paliw. W styczniu tego roku przeładowaliśmy 3 mln ton, czyli dokładnie zgodnie z tą prognozą” – powiedział Brzózka w rozmowie z ISBnews.
W 2022 roku Naftoport przeładował rekordowe 24,5 mln ton. Osiągnięcie w tym roku zakładanych 36 mln ton oznaczałoby kolejny wzrost rzędu 47% i zbliżenie się do maksymalnej przepustowości spółki.
„Nasza maksymalna przepustowość wynosi na dzisiaj ok. 40 mln ton, więc przeładunki na poziomie 36 mln ton oznaczałyby, że mamy jeszcze ok. 10% wydajności w zapasie, ale na kolejne lata zakładamy jeszcze wyższe przeładunki. Nie wykluczam, że nabyte doświadczenia pozwolą nam podnieść poziom przepustowości naszego terminalu. Jednakże z każdym rokiem pracy z maksymalną wydajnością utrzymanie całkowitej wydajności instalacji będzie coraz większym wyzwaniem” – przyznał Brzózka.
Stąd przedsięwzięcie budowy nowego stanowiska do przeładunku ropy, którego koszt, na bazie wstępnych szacunków, na pewno przekroczy 200 mln zł, a sama inwestycja rozciągnięta jest na horyzont sześcioletni, stąd jego oddania do użytku można się spodziewać w okolicach 2029 roku.
„Widzę jednak szanse na przyspieszenie tego harmonogramu” – zastrzegł szef Naftoportu.
Po zakończeniu budowy, praktyczne możliwości przeładunkowe Naftoportu wzrosną o ok. 9 mln ton ropy rocznie.
„Drugim po wzroście wydajności – kto wie, czy nie ważniejszym – aspektem tej inwestycji, jest właśnie zapewnienie utrzymania infrastruktury Naftoportu w należytej sprawności nawet przez dekady zwiększonego wykorzystania instalacji spółki” – podkreślił Brzózka.
Jak zaznaczył, spółka rozpoczęła także realizację innych kluczowych inwestycji zwiększających możliwości Naftoportu.
„Chodzi o wymianę dwóch rurociągów, jednego naftowego i jednego produktowego, pod kątem przystosowania terminalu do przeładunków surowca i produktów naftowych o szerszej charakterystyce parametrów fizykochemicznych, a także rozbudowę stanowiska produktowego, także pod kątem zwiększenia zakresu ładunkowego. Te inwestycje powinny zostać oddane do użytku w latach 2024-2025” – podsumował prezes.
Naftoport z siedzibą w Gdańsku to spółka z większościowym udziałem PERN, zajmująca się przeładunkami ropy i produktów naftowych. Jej potencjał umożliwia przeładunek ponad 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku.
PERN to krajowy lider logistyki naftowej i wiodący podmiot w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw.
Źródło: ISBnews