Blisko połowa (45%) polskich sklepów internetowych sprzedaje za granicę, wynika z raportu „Cross-border w 2022 roku. Gdzie Polacy sprzedawali najwięcej”, przygotowanego przez platformę sklepową IdoSell. Największe pod względem wartościowym były dla nich w 2022 r. Niemcy (380 mln GMV w 2022 roku), Czechy (166 mln GMV) i Rumunia (85,8 mln GMV). Z kolei największy przyrost GMV w 2022 roku (w porównaniu do 2021 r.) odnotowały sklepy, które sprzedawały do Węgier (18%), Ukrainy (18%) i Litwy (14%).
„Jeśli chodzi o liczbę transakcji, tu najpopularniejsze są takie kraje, jak: Niemcy, Czechy, Wielka Brytania, Ukraina, Słowacja i Francja. Z kolei największy wzrost liczby transakcji mieli ci merchanci, których sklepy sprzedawały do Litwy, Węgier i Rumunii. Najciekawsze kierunki, do których trafiały produkty z polskich sklepów to: Martynika, Makau, Chile, Nowa Kaledonia, Bahrjan, Erytrea, Mauritius, Aruba, Mozambik, Antigua i Barbuda. Średnia wielkość zamówienia z Niemiec to 303 zł, z Czech 362, a z Rumunii 495 zł. Najwyższe średnie koszyków odnotowali merchanci, którzy sprzedawali w 2022 roku do Grecji (1 791 zł) i Holandii (1 112 zł)” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
W sklepach, które kierują swoją ofertę do Włoch, udział sprzedaży z własnego sklepu to 36%, ale stanowi ona 63% całego GMV z tego rynku. Podobnie jest w przypadku Francji, gdzie 42% sprzedaży to 66% GMV. To pokazuje, że klienci, choć częściej kupują w marketplace, to są skłonni robić większe zakupy w e-sklepach, podano także.
W części państw sprzedaż odbywa się tylko przez własny sklep. Jest to spowodowane faktem, że na niektórych rynkach nie ma dominującego marketplace lub udział platform sprzedażowych w lokalnym e-commerce jest niska.
Na poszczególnych rynkach różnią się również preferencje konsumentów co do metod dostaw i płatności. I tak np. w Niemczech największą popularnością cieszą się usługi kurierów DHL. W Czechach i Włoszech klienci e-sklepów korzystają najczęściej z pick-up pointów. W Rumunii i Słowacji paczki z zakupami dostarczają najczęściej lokalni kurierzy. Z kolei we Francji, Litwie i Holandii preferowaną firmą kurierską jest DPD, czytamy także.
Na świecie popularnością nadal cieszy się opcja opłaty za zakupy w sieci za pobraniem. Najchętniej z tej opcji korzystają konsumenci z Czech, Rumunii, Ukrainy i Węgier. W Wielkiej Brytanii najczęściej można odnotować płatności kartowe, zaś na terenie Unii Europejskiej PayPal, wymienia IdoSell.
Badanie zostało przeprowadzone na bazie kilku tysięcy sklepów internetowych, które korzystają z usługi IdoSell i sprzedają w modelu cross-border.
IdoSell to polska platforma sklepowa rozwijana przez IAI SA.
Źródło: ISBnews