Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przekaże 120 mln zł dofinansowania na rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych przez Energa-Operator, podał Fundusz.
To kolejna inwestycja w rozwój elektromobilności. NFOŚiGW na rozwój infrastruktury ładowania w ramach programu „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych” przekazał już dotacje w wysokości 247 mln zł, podkreślono.
„Rozwój elektromobilności wymaga inwestycji i wsparcia finansowego na wielu poziomach. NFOŚiGW realizuje programy na rzecz dekarbonizacji transportu, zwiększenia liczby pojazdów elektrycznych i rozwoju infrastruktury na potrzeby stacji ich ładowania, zapewniając tym samym kompleksowe wsparcie dla rozwoju w Polsce zeroemisyjnego transport” – powiedział zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW Paweł Augustyn, cytowany w komunikacie.
Realizacja projektu „Modernizacja sieci elektroenergetycznej Energa-Operator w celu zwiększenia możliwości rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych” umożliwi m.in. przebudowę linii napowietrznych SN, budowę linii kablowych (ok. 26 km sieci), wymianę rozdzielnic oraz wymianę transformatorów wraz z infrastrukturą towarzyszącą w 11 stacjach elektroenergetycznych. Modernizacja infrastruktury zwiększy potencjał przyłączeniowy dla przyłączenia szybkich punktów ładowania łącznie o ok. 143,5 MW oraz przyczyni się do redukcja emisji CO2, tlenków azotu oraz pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów, podkreślono w materiale.
NFOŚiGW na rozwój infrastruktury ładowania w ramach ww. programu przekazał już dotacje w wysokości 247 mln zł. Beneficjentami programu są: PGE Dystrybucja. Tauron Dystrybucja, Enea Operator, Stoen Operator, wymieniono.
Program priorytetowy „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych” jest skierowany do Operatorów Systemu Dystrybucyjnego (OSD).
Dofinansowanie w formie dotacji w wysokości do 60% kosztów kwalifikowanych może być przyznane m.in. na:
• budowę lub modernizację stacji elektroenergetycznych
• modernizację pól rozdzielni lub poprawę systemu nadzoru i sterowania stacji elektroenergetycznych
• budowę lub przebudowę linii elektroenergetycznych
• zwiększenie stopnia automatyzacji sieci, rozwój systemów pomiarowych, systemów komunikacji i systemów IT umożliwiających lub poprawiających warunki monitoringu i wizualizacji stanu pracy sieci.
Finansowanie programu pochodzi z Funduszu Modernizacyjnego (FM). Sprzedaż tych uprawnień jest dokonywana w półrocznych transzach przez Europejski Bank Inwestycyjny. Szacuje się, że do Polski z Funduszu Modernizacyjnego w latach 2021-30 może trafić ok. 60 mld zł. Pieniądze z FM wspierają modernizację systemu energetycznego, poprawę efektywności energetycznej i zeroemisyjny transport w Polsce i 12 innych krajach Unii Europejskiej. Zgodnie z ustawą o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, funkcję Krajowego Operatora Funduszu Modernizacyjnego pełni NFOŚiGW.
Źródło: ISBnews