Blisko połowa menedżerów polskich firm dysponuje cyfrowymi narzędziami, które pozwalają reagować na nagłe sytuacje, takie jak zmiany w łańcuchach dostaw, wynika z przygotowanego przez SAP raportu „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu Przemysłu 5.0”.
„Polski biznes coraz bardziej akcentuje innowacyjność i technologie jako kluczowy element swojej strategii rozwoju. Wiele firm nie posiada jednak jeszcze np. rozwiązań cyfrowych, które umożliwiają efektywne reagowanie na nagłe zakłócenia w łańcuchach dostaw. To wyzwanie, z którym wiele przedsiębiorstw musi się zmierzyć, szczególnie w obliczu globalnych zmian i nieprzewidywalnych zdarzeń. Ostatnie lata były przecież okresem narastającej niepewności oraz złożonych wyzwań, takich jak konflikty geopolityczne, nierówności społeczne, kryzys klimatyczny oraz zmiany demograficzne. W tym kontekście odporność biznesu staje się kluczowym elementem przetrwania” – powiedział prezes SAP Polska Piotr Ferszka, podczas prezentacji raportu na konferencji SAP NOW 2023.
Biznes w Polsce wykorzystuje technologie w codziennej działalności w coraz większym zakresie. Widać to na przykładzie technologii chmurowych – badani przez SAP zadeklarowali, że ich firmy sięgają po nie w niemal 10 obszarach działalności przedsiębiorstwa. Na czele listy dziedzin, w których firmy wdrażają technologie do budowania przewagi konkurencyjnej, znajduje się obsługa klienta – po chmurę w tym celu sięga 63% badanych przedsiębiorstw. Tuż za nią znalazły się przechowywanie i zarządzanie danymi (62%) oraz rozliczenia i płatności (62%), Na pierwszym miejscu wśród obszarów, w których firmy najczęściej planują inwestycje w chmurę w ciągu najbliższych dwóch lat, znajdują się natomiast CRM (40,5%), e-commerce (40%) i rozwiązania HR (39%). Jednocześnie dane pokazują, że polskie firmy wciąż są w okresie przejściowym budowania elastyczności i odporności na zmiany rynkowe. Tylko 49% organizacji przyznaje bowiem, że dysponują obecnie narzędziami cyfrowymi, pozwalającymi reagować na szybkie zmiany w łańcuchach dostaw w sytuacjach nagłych, wskazano w raporcie.
„Obsługa klienta, przechowywanie danych oraz rozliczenia i płatności – to najbardziej scyfryzowane obszary w polskich firmach. Tak zadeklarowały 2 na 3 badane organizacje. Tylko 49% menedżerów przyznaje, że dysponują narzędziami, które pozwalają reagować na nagłe sytuacje, takie jak zmiany w łańcuchach dostaw. Z kolei 58% menedżerów deklaruje, że ich firmy zdają sobie sprawę z potrzeby opracowania strategii ESG, jednak niespełna połowa z nich przyznaje, że w ich organizacjach znajdują się dane, które mogą być wykorzystane do formułowania takiej strategii” – czytamy w raporcie.
Inwestycje w technologie rosną, jednak polskie firmy wciąż pozostają niewystarczająco przygotowane na zakłócenia. Dążąc do bardziej zwinnych modeli cyfrowych, organizacje coraz mocniej dostrzegają strategiczną rolę AI i ESG, ale nadal mają sporo obaw i luk w wiedzy w tych kwestiach. Aby transformacja cyfrowa była udana, powinna być nastawiona na długofalowe cele, a w jej centrum musi znajdować się człowiek, zaznaczono także.
Wśród kluczowych wniosków z raportu wskazano, że firmy wciąż pozostają niewystarczająco przygotowane na zakłócenia mimo rosnących inwestycji w technologie. Raport zauważa dążenie do bardziej zwinnych modeli cyfrowych. 13% badanych firm wskazuje, że w ogóle nie korzysta z rozwiązań chmurowych i 71% planuje w najbliższym czasie zwiększenie ich wykorzystania. Chmura publiczna przyciąga firmy przede wszystkim wygodą, mniejszymi wydatkami inwestycyjnymi i elastycznością zmian.
„Rośnie strategiczna rola AI, podobnie jak nakłady na ten cel. 42% badanych firm deklaruje zastosowanie AI nie tylko w zadaniach mechanicznych, ale i przy podejmowaniu strategicznych decyzji. Z pięciu kluczowych powodów inwestowania w AI, cztery wiążą się z optymalizacją kosztów i procesów, a jeden z nowoczesną ofertą dla klientów. Regulacje ESG są możliwym zaskoczeniem dla rynku. Aż 58% menedżerów deklaruje, że ich firmy są świadome potrzeb w obszarze wypracowania strategii ESG, jednak zaledwie 53% zdaje sobie sprawę z wymogów prawnych, związanych z mierzeniem śladu węglowego. Podobny odsetek uważa, że ich firma nie posiada w obecnych systemach danych istotnych przy wyznaczaniu strategii i działań w ramach ESG. Człowiek musi być w centrum zmian. Według 54% menedżerów, ich zespoły obawiają się wpływu AI na miejsca pracy. Jednocześnie ludzie i ich umiejętności to często podkreślany przez nich warunek powodzenia cyfryzacji. Zdaniem 60% badanych głębsza cyfryzacja łańcucha dostaw w ich organizacji wymagałaby podwyższenia kompetencji cyfrowych pracowników. Świadomość długofalowych celów inwestycji IT. 61% badanych menedżerów uważa, że koszt wdrożenia jest istotny, ale kluczowy pozostaje długoterminowy zwrot z inwestycji. 56% podkreśla przy tym, że o wyborze wdrażanej technologii nie powinna decydować cena, a efektywność wdrożonego rozwiązania” – wymieniono w raporcie.
Raport „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu Przemysłu 5.0” opiera się na sondażu niemal pół tysiąca polskich menedżerów zaangażowanych w procesy tworzenia budżetów IT w firmach z kluczowych branż.
Źródło: ISBnews