Chiny są dziś największym i najszybciej rozwijającym się rynkiem producentów elektroniki i technologii OLED na świecie. Kraj przechodzi od bycia „zapleczem wykonawczych” zagranicznych gigantów do prowadzenia własnych badań R&D i stawiania nowoczesnych fabryk. To bardzo dobra wiadomość dla Noctiluki, polskiej spółki technologicznej notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, która zajmuje się tworzeniem związków chemicznych do produktów przyszłości. W tym przede wszystkim wyświetlaczy OLED.
Polska spółka Noctiluca na dynamicznie rozwijającym się rynku OLED działa już od kilku lat. Rynek ten, mający do 2034 roku osiągnąć 344,58 mld USD[1], ma nowego lidera. Chińskie firmy osiągnęły nie tylko 72% udziału w globalnej produkcji wyświetlaczy LCD, ale także właśnie odnotowały ok. 51% udział ilościowy w globalnym rynku produkcji paneli OLED w 2024 roku, przewyższając tym samym udział Korei Południowej, który spadł do ok. 45%.
Technologia OLED sukcesywnie wypiera poprzednie i jest coraz powszechniej stosowana w produktach high-end takich światowych gigantów jak LG czy Samsung, ale w jeszcze większym zakresie listę zdobywają szturmem tacy chińscy gracze jak BOE, TCL, Hisence czy Visionox.
Wszyscy oni zainwestowali miliardy dolarów w nowe linie produkcyjne OLED. Przewiduje się, że w latach 2020–2027 chińskie przedsiębiorstwa będą odpowiadać za ok 77% globalnych inwestycji kapitałowych w moce produkcyjne OLED. Co więcej, mają oni poparcie rządu, dla którego OLED to technologia strategiczna w planach rozwoju przemysłowego Chin. Rząd aktywnie wspiera firmy z sektora wyświetlaczy poprzez ulgi podatkowe, tanie finansowanie i bezpośrednie subsydia. Celem jest uniezależnienie się od zagranicznych dostawców technologii i osiągnięcie globalnej dominacji.
Gdzie w tym miejsce dla Noctiluki? Szybki rozwój chińskiego sektora wyświetlaczy oraz jego rosnąca rola jako globalnego lidera innowacji w tej dziedzinie to większe zapotrzebowanie na kluczowe materiały chemiczne wykorzystywane do produkcji wyświetlaczy OLED. W 2024 roku w Chinach dostawy materiałów do wyświetlaczy OLED wzrosły o 30%, osiągając 129 ton, w porównaniu do 101 ton w poprzednim roku, a sam rynek materiałów do wyświetlaczy AMOLED wzrósł o 58% rok do roku.
Z tych wszystkich powodów Noctiluca traktuje Chiny oraz Tajwan, będący bramą do całej Azji, jako kluczowy kierunek ekspansji biznesowej i technologicznej. Tylko od wejścia na Rynek Główny GPW w grudniu 2024 r. toruńska spółka ogłosiła podpisanie dwóch ważnych umów z chińskimi partnerami – Joint Development Project z Juhua, tj. dedykowaną do uprzemysłowienia drukowanych technologii OLED spółką zależną TCL (66%) oraz Tianma (33%) oraz MTA+ (obejmujących nie tylko transfer materiałów, ale także ich testy w gotowych urządzeniach) z czołowym producentem wyświetlaczy OLED do zastosowań w branży motoryzacyjnej.
Ponadto Noctiluca ogłosiła nową umowę MTA (Material Transfer Agreement) z „z chińską międzynarodową firmą technologiczną, będącą największym na świecie producentem urządzeń telekomunikacyjnych.” W ramach współpracy Spółka sprzeda Partnerowi testowe ilości swojego autorskiego materiału oraz rozpocznie z Partnerem testy tych związków. Cel? Sprawdzenie aplikacyjności technologii Noctiluca w urządzeniach giganta z Chin.
W najbliższym czasie Spółka planuje ogłosić kolejną umowę, co oznaczałoby łącznie w ostatnim półroczu aż cztery strategiczne umowy z chińskimi partnerami. Do tego dwie umowy MTA z 2024 roku z partnerami z Tajwanu, tj. z jednym z największych producentów wyświetlaczy i z wiodącym producentem OEM oraz podpisane w 2025 roku porozumienia ramowe z Polsko-Tajwańską Izbą Przemysłowo-Handlową i TAIPO. Wszystko to potwierdza jak dużym zainteresowaniem cieszy się technologia Spółki w tym regionie.
„Chiny są dziś największym i najszybciej rozwijającym się rynkiem elektroniki i technologii OLED na świecie. Z tego powodu traktujemy ten rynek jako kluczowy kierunek naszej ekspansji biznesowej i technologicznej. Partnerzy z Chin działają bardzo dynamicznie – podejmują szybkie decyzje, są otwarci na nowatorskie rozwiązania i oferują natychmiastową ścieżkę do komercjalizacji. Dla Noctiluca oznacza to nie tylko przyspieszenie wdrożeń, ale także zwiększenie skali obecności na rynku globalnym. To z kolei przekłada się na wyraźną presję konkurencyjną, również wobec innych producentów – jak choćby w Korei – co wzmacnia naszą pozycję negocjacyjną i rynkową” – mówi Mateusz Nowak, CCO i Członek Zarządu Noctiluca.
Dodatkowo fakt, że Spółka poza partnerami z Chin, Spółka równolegle rozwija intensywne relacje z tymi z Tajwanu i Korei Południowej, i spotyka się z ich przedstawicielami zarówno w Polsce, jak i za granicą, pokazuje wyraźny kierunek rozwoju biznesu dla Noctiluki. To partnerzy z Azji szukają dziś kontaktu ze Spółką, dostrzegając potencjał tworzonej technologii. Dzięki innowacjom, takim jak autorski, przełomowy związek NCEIL, Noctiluca jest w stanie zaoferować tym partnerom bardzo dużo.
Źródło: Spółka
Przypisy:
[1] https://www.precedenceresearch.com/oled-market