środa, 21 maja 2025
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona Główna Biznes

Obroty centrów handlowych spadły o 2,8% r/r, odwiedzalność o 5,2% w lutym

Dodane przez Bartłomiej Supernak
30 kwietnia 2025
w dziale Biznes
0
centrum handlowe
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

Obroty najemców w centrach handlowych spadły o 2,8% r/r w lutym br., podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w lutym niższa o 5,2% r/r.

„Przyglądając się wynikom poszczególnych miesięcy należy mieć na uwadze szereg czynników, które wpływają na odwiedzalność i na obroty w centrach handlowych. Rok 2024 był rokiem przestępnym, co oznacza, że w lutym było 25 dni handlowych, podczas gdy w roku 2025 było ich o 4% mniej (24 dni handlowe). Dodatkowo ferie zimowe w całej Polsce przypadały na więcej dni lutego w 2025 r. niż w analogicznym miesiącu poprzedniego roku. Z wnikliwością analizujemy wyniki każdego miesiąca, a obserwowane solidne dane odwiedzalności i obrotów w centrach handlowych na przestrzeni roku potwierdzają stabilność rynku nieruchomości handlowych skupiającego bezpieczne i dochodowe aktywa” – skomentował dyrektor zarządzający PRCH Marcin Klammer, cytowany w komunikacie.

Dane te pokazują też, wg PRCH, że konsumenci podejmują decyzje zakupowe ostrożniej, ale bardziej zdecydowanie. Dowodzi tego wzrost o 2,4% współczynnika konwersji, czyli średnich wydatków klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w obiekcie handlowym.

„Mówiąc prościej: choć klientów było mniej, ci, którzy pojawili się w centrach handlowych, zostawiali tam więcej pieniędzy niż przed rokiem. To pozytywny sygnał dla najemców i operatorów obiektów – świadczący o większej gotowości do zakupów u osób odwiedzających galerie” – czytamy dalej. 

Na tle ogólnej tendencji pozytywnie wyróżniły się niektóre kategorie zakupowe. Największe wzrosty obrotów zanotowały sklepy oferujące artykuły specjalistyczne (+2,6%), punkty rozrywki (+2,3%) oraz segment zdrowia i urody (+1,8%). Te wyniki mogą sugerować, że klienci coraz częściej traktują centra i parki handlowe jako miejsce nie tylko zakupów, ale także spędzania wolnego czasu i dbania o samopoczucie, wymieniła Rada.

W podziale na wielkość obiektów największe spadki obrotów zanotowały duże centra handlowe (-4,5%) oraz obiekty średniej wielkości (-3,3%). Najlepiej poradziły sobie bardzo duże galerie (powyżej 60 tys. m2 GLA) – tu spadek ograniczył się do 1,2%. W przypadku małych i bardzo małych centrów wynik wyniósł -2%, czytamy podano także. 

„Luty 2024 charakteryzował się wyjątkowo wysokim wzrostem sprzedaży (wg GUS), co oznacza wyjątkowo wysoką bazę do porównania i niekorzystne w tym kontekście wyniki dla lutego 2024. Trudno powiedzieć, czy wyniki lutowe to początek negatywnego trendu czy np. korekta po styczniu oraz efekt szeregu zjawisk z lutego mogących mieć wpływ na zachowania zakupowe konsumentów. A były to, po pierwsze wysokie temperatury, które zawsze negatywnie wpływają na sprzedaże zimowych kolekcji. Po drugie ferie zimowe i być może przekierowanie wydatków konsumenckich w stronę turystyki i rekreacji. Po trzecie w lutym wyhamował wzrost płac, co może mieć kluczowe znaczenie, zwłaszcza że inflacja w Polsce jest wciąż wysoka, a konsumenci odczuwają wysokie koszty utrzymania. A to bezpośrednio przekłada się na ograniczenia wydatków na przyjemności. Jest jeszcze szereg innych ciekawych zjawisk, jak np. rozwój chińskich platform handlowych, wyludnianie miast, rozwój marek ekonomicznych, zmiana zwyczajów zakupowych. A to oznacza, że comiesięczne śledzenie wyników będzie ciekawe, gdyż mogą zaskoczyć nas one w tym roku niejednokrotnie” – podsumował senior client business partner w GfK – An NIQ Company Przemysław Dwojak. 

PRCH jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.

Źródło: ISBnews

Tagi: Polska Rada Centrów HandlowychPRCH
Poprzedni post

PKB w USA spadł o 0,3% w pierwszym kwartale 2025 roku wg wstępnych danych

Następny post

Rainbow Tours miał 255,5 mln zł przychodów w marcu

Enter Air

Zarząd Enter Air został powołany na kolejną kadencję w niezmienionym składzie

biznes

Vercom liczy na ewidentne efekty dotychczasowych partnerstw i zawarcie kolejnych

biznes, rekrutacja

Erbud powołał M. Dorra i Ł. Świątkowskiego do zarządu MOD21 w Niemczech

opony

FO Dębica ma umowę dot. 170 mln zł pożyczki na rzecz Goodyear

technologia

cyber_Folks liczy na optymalizację kosztów dzięki rozwiązaniom AI, nie redukcję etatów

badania

Molecure rozszerza badanie kliniczne OATD-01 o Holandię

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Tauron

Tauron miał 1 130 mln zł zysku netto, 2 331 mln zł zysku EBITDA w I kw. 2025

Plus

Grupa Polsat Plus rekomenduje niewypłacanie dywidendy z zysku za 2024 rok

Polsat

Grupa Polsat Plus miała 82,6 mln zł zysku netto, 809,3 mln zł skoryg. zysku EBITDA w I kw.

WIG

Indeks WIG20 spadł o 1,26% na zamknięciu w środę

Celon Pharma

Celon Pharma miał 25,09 mln zł straty netto, 5,5 mln zł straty EBITDA w I kw. 2025

Enter Air

Zarząd Enter Air został powołany na kolejną kadencję w niezmienionym składzie

praca

PragmaGO rozpoczęła zapisy na 3-letnie obligacje korporacyjne o wartości max. 50 mln zł

podpis

Podpisano łącznie 178 tys. umów na 100 mld zł finansowania z KPO

praca

Vercom chce dokonać podstawowej integracji z Shoperem przed IV kwartałem

Enter Air

Enter Air rekomenduje wypłatę 3 zł dywidendy na akcję

Twitter LinkedIn

Inwestycje.pl to portal, w którym znajdziesz aktualne wiadomości z kraju, bieżące informacje ze spółek, komentarze, analizy i opinie.

ADRES:

INWESTYCJE.PL SP. Z O.O.
Ul. Łąkowa 3/5,
90-562 Łódź

NIP: 7252307078
REGON: 388224470
KRS: 0000885306

KONTAKT:

Ogólny: biuro@inwestycje.pl
Redakcja: redakcja@inwestycje.pl
Współpraca: reklama@inwestycje.pl

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.