Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Prawo
  • Więcej
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
    • KONFLIKT W UKRAINIE
    • COVID RAPORT
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Prawo
  • Więcej
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
    • KONFLIKT W UKRAINIE
    • COVID RAPORT
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona Główna Biznes

Obroty w centrach handlowych w sierpniu wyniosły 90% stanu z początku roku

Dodane przez Bartłomiej Supernak
19 października 2020
w dziale Biznes
0
centrum handlowe
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

Pod koniec wakacji odwiedzalność centrów handlowych była na poziomie 87% frekwencji notowanej na początku roku. Dane z ostatniego tygodnia sierpnia pokazały wprawdzie zwiększoną aktywność kupujących przed rozpoczynającym się rokiem szkolnym, ale we wrześniu w obiektach handlowych frekwencja była już na poziomie 82% w porównaniu z okresem sprzed pandemii. Jeszcze szybciej niż klienci, do centrów handlowych wróciły obroty – w sierpniu średnio były na poziomie 90% notowanych na początku roku, wynika z raportu firmy EY „Czy w pandemii centra są handlowe? Analiza obrotów, odwiedzalności i ich wzajemnych zależności w centrach handlowych w Polsce”, przygotowanego przy współpracy z Mastercard i Top-Key.

„Okres zamknięcia nie dotknął tak istotnie obrotów, jak samej odwiedzalności obiektów handlowych. Jak wynika z naszych danych, wartość koszyka zakupowego klientów centrów handlowych wzrosła – w szczytowym momencie nawet o ponad 70% w porównaniu ze styczniem 2020 r. Klienci wydawali więc więcej, jednocześnie zmniejszając liczbę wizyt w obiektach handlowych i ograniczając liczbę osób towarzyszących na zakupach. Pozwoliło to na kompensację spadku liczby transakcji wyższą średnią wartością koszyka zakupowego” – skomentował dyrektor działu Data Driven Solutions w polskim oddziale Mastercard Europe Marek Kolano, cytowany w komunikacie poświęconym raportowi.

Z analizy EY wynika, że w okresie lockdownu tzw. konwersja, czyli przełożenie wizyt w obiektach handlowych na realne zakupy, wzrosła o nawet 30% w porównaniu z początkiem roku, jednak luzowanie obostrzeń w kolejnych miesiącach spowodowało jej obniżenie, co jest szczególnie widoczne w małych miastach.

W trakcie lockdownu największy spadek obrotów dotyczył obiektów handlowych zlokalizowanych w dużych miastach regionalnych (w których liczba mieszkańców jest wyższa niż 200 tys.) oraz w Warszawie. Tu też dużo wolniej handel wracał do poziomów sprzed pandemii. Znacznie lepiej radziły sobie centra handlowe w miastach do 100 tys. mieszkańców, które po ponownym otwarciu w maju, notowały najszybszy wzrost obrotów, czytamy dalej.

„Biorąc pod uwagę poszczególne branże, z oczywistych powodów, w najmniejszym stopniu skutki zamknięcia i ograniczenia w handlu odczuła branża spożywcza, choć część sprzedaży przeniosła się z super- i hipermarketów zlokalizowanych w centrach handlowych do małych sklepów osiedlowych. Znaczne wzrosty po okresie zamknięcia odnotowały sklepy typu DIY i meblowe. Obroty w tej grupie – choć zwyczajowo rosnące w okresie letnim – w 2020 r. były wyjątkowo wysokie. Siłą rzeczy, w czasie lockdownu najmocniej dotknięte zostały kina i gastronomia. Kina nadal borykają się z brakiem widzów i jednocześnie kinowych premier (w samym sierpniu obroty były tu na poziomie ok. 20% w porównaniu z początkiem roku), a ich powrót jest konieczny, by nie tylko kina, ale całe centra handlowe mogły wrócić do czasów swojej dawnej świetności” – wymieniają autorzy raportu.

Tam, gdzie było to możliwe handel przeniósł się do kanału e-commerce – w dużym stopniu dotyczyło to np. elektroniki i w tej branży niemal od razu odnotowano znaczny wzrost aktywności kupujących w Internecie. Nieco później do sieci przeniosła się sprzedaż na przykład w segmencie odzież i obuwie, ale wraz z luzowaniem ograniczeń, znaczna część ruchu wróciła do sklepów stacjonarnych, wskazano.

„Zmiany zachowań zakupowych Polaków dokonują się od dłuższego czasu. Jeszcze przed pandemią obserwowaliśmy przesunięcie zakupów w stronę online, a klienci stawali się coraz bardziej wielokanałowi. Z naszego badania wynika jednak wyraźnie, że nie wszystkie branże cieszą się zwiększoną popularnością w sieci. O ile klienci coraz częściej wybierają ten kanał do zakupu elektroniki czy sprzętu AGD, to zakupy w kategorii odzież czy produkty spożywcze wciąż w dużej mierze pozostawiają w tradycyjnych kanałach sprzedaży. Kupujący z jednej strony cenią sobie bowiem możliwość osobistego wyboru, oglądania, mierzenia, jak również dostępności produktu 'od ręki’, bez konieczności czekania na przesyłkę. Inną kwestią w czasie pandemii pozostawało to, czy Polacy komfortowo czuli się w centrach handlowych, ale z innych naszych badań wynika, że obiekcje w tej kwestii miał jeden na trzech Polaków, co w porównaniu z mieszkańcami krajów Europy Zachodniej wyglądało zdecydowanie bardziej optymistycznie” – wskazał Łukasz Wojciechowski z EY Polska.

Pandemia odmieniła również przyzwyczajenia dotyczące aktywności zakupowej na przestrzeni poszczególnych dni tygodnia. O ile wcześniej można było obserwować, że rosła ona z każdym dniem tygodnia, osiągając najwyższy poziom w sobotę, o tyle sytuacja lockdownu zmitygowała te różnice i można mówić niemalże o równomiernym rozłożeniu wizyt w centrach handlowych na poszczególne dni.

„Po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele, zakupy (na które najchętniej przeznaczaliśmy dwa weekendowe dni) zostały w dużej mierze przesunięte na sobotę. Szczególnie powszechnie odwiedzane były w tym czasie outlety i parki handlowe. Z naszych danych dotyczących odwiedzalności centrów handlowych wynika, że w czasie lockdownu i po nim równie chętnie odwiedzaliśmy obiekty handlowe w każdym innym dniu tygodnia. Widać jednak, że udział sobót ponownie rośnie, co pozwala wnioskować, że odwrócenie tego zjawiska było jedynie tymczasowe i mogło być spowodowane bardziej elastycznym czasem pracy czy zdalnym nauczaniem” – powiedział dyrektor operacyjny Top-Key Marcin Guziński.

Zmiany widać było również w danych dotyczących czasu spędzanego w obiektach handlowych. O ile przed lockdownem, średnio w centrach handlowych odwiedzający spędzali 60-70 minut, to w okresie największych obostrzeń było to już tylko 40-45 minut. Po zniesieniu ograniczeń klienci znów chętniej przebywają w centrach handlowych, spędzając tu nawet więcej czasu niż przed pandemią – średnio w sierpniu i wrześniu było to 75 minut, podano także.

Raport powstał na podstawie analizy danych Mastercard i Top-Key dla ponad 130 obiektów handlowych w całej Polsce, o łącznej powierzchni najmu ponad 3 mln m2, czyli stanowiących około 1/4 podaży nowoczesnej powierzchni handlowej. W badanej próbie reprezentowane były wszystkie rodzaje obiektów: od centrów convenience, przez outlety i parki handlowe, po centra handlowe najwyższych generacji. Analizą objęte zostały wskaźniki obrotów i odwiedzalności obiektów handlowych w okresie od początku 2020 roku do końca sierpnia.

Źródło: ISBnews

Tagi: EY
Poprzedni post

Browar Za Miastem ruszył z budową browaru w Wielkopolsce

Następny post

Fitch podtrzymał ratingi Gdańska na poziomie A-, perspektywa stabilna

Shell

Shell uruchomi w tym roku jedną stację LNG, a kolejną w roku 2023

Budimex

Budimex ukończył budowę 106-km odcinka zapory na granicy z Białorusią

telefon

Liczba kart SIM w bazach operatorów wzrosła o 4,4% do 56,6 mln na koniec 2021

telefon

Wartość rynku telekomunikacyjnego nie zmieniła się r/r i wyniosła 40,8 mld zł w 2021

sklep

Stokrotka ma umowę przejęcia 14 nowych sklepów

pgnig

PGNiG sprowadziło 29 ładunków LNG w I półroczu 2022

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

biznes

Pergamin, z portfela JR Holding, pozyskał 5 mln zł w rundzie seed na ekspansję

Shell

Shell uruchomi w tym roku jedną stację LNG, a kolejną w roku 2023

Atal

Atal wprowadził do sprzedaży łącznie 276 lokali w inwestycjach w Chorzowie i Redzie

Budimex

Budimex ukończył budowę 106-km odcinka zapory na granicy z Białorusią

telefon

Liczba kart SIM w bazach operatorów wzrosła o 4,4% do 56,6 mln na koniec 2021

Andrzej Duda

Prezydent podpisał ustawę wprowadzającą ułatwienia dla biogazu w systemie aukcyjnym

telefon

Wartość rynku telekomunikacyjnego nie zmieniła się r/r i wyniosła 40,8 mld zł w 2021

auto

AC SA miało wstępnie 62,84 mln zł przychodów w II kw. 2022

Twitter LinkedIn Facebook Youtube LinkedIn


Inwestycje.pl
 to portal, w którym znajdziesz aktualne wiadomości z kraju, bieżące informacje ze spółek, komentarze, analizy i opinie.

ADRES:

INWESTYCJE.PL SP. Z O.O.
Ul. Łąkowa 3/5,
90-562 Łódź

NIP: 7252307078
REGON: 388224470
KRS: 0000885306

KONTAKT:

Ogólny: biuro@inwestycje.pl
Redakcja: redakcja@inwestycje.pl
Współpraca: reklama@inwestycje.pl

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Prawo
  • Więcej
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
    • KONFLIKT W UKRAINIE
    • COVID RAPORT

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.