Odsetek firm, które uważają, że kondycja ich biznesu w najbliższych miesiącach pogorszy się przez rosnące ceny spadł do 50,5% wobec 58,5% kwartał wcześniej, wynika z Barometru EFL na III kw. br. Najbardziej zagrożone inflacją są firmy handlowe i HoReCa (po 59% wskazań). Coraz mniej MŚP obawia się negatywnych skutków wojny w Ukrainie (z 22,5% w II kw. do 17% w III kw.).
Z badania wynika, że zwiększył się odsetek przedsiębiorców przewidujących stagnację sytuacji (z 30% do 37,5%).
Im większa firma tym mniej obawia się negatywnego wpływu inflacji na swój biznes, podano.
„42,5% średnich firm uważa, że przez wysoką inflację ich działalność gospodarcza w najbliższych miesiącach może ulec pogorszeniu. W grupie małych firm ten odsetek wynosi 51%, a wśród mikro – 54,5%” – czytamy w komunikacie.
W ujęciu sektorowym największy odsetek przedsiębiorców, którzy obawiają się inflacji, występuje w branży handlowej (59% wskazań, spadek o ponad 14 pkt proc. wobec II kw.) oraz HoReCa (59% spadek o ponad 21 pkt proc. wobec II kw.). W branży transportowej wzrosły obawy o wpływ inflacji do 47,5% z 32,5% kwartał wcześniej.
„Z trwającą pandemią czy wojną w Ukrainie przedsiębiorcy potrafili się oswoić. Negatywne skutki tych wydarzeń w szczególności w początkowym okresie wywoływały niepokój, zmuszały do podejmowania nieplanowanych działań. Z czasem jednak 'stawały się codziennością’ i budziły mniejsze obawy. Inaczej jest jednak z inflacją, która utrzymuje się od kilku miesięcy na tzw. płaskowyżu i perspektywa zejścia z niego nie jest zbyt optymistyczna. Naturalnie więc ten czynnik wywołuje negatywne emocje wśród przedsiębiorców, w szczególności reprezentujących takie branże jak HoReCa, handel czy produkcja. Polacy odczują to także w swoich portfelach – nie tylko robiąc codzienne zakupy, ale planując wyjazdy w sezonie urlopowo-wakacyjnym” – podsumował prezes EFL Radosław Woźniak, cytowany w komunikacie.
Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego, a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski.
Źródło: ISBnews