Ponad połowa firm (55%) zadeklarowała, że w 2024 r. podniosła ceny oferowanych produktów lub usług, a 40% pozostawiło ceny bez zmian – wynika z badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE). W 2022 r. 74%, a w 2023 r. 72% firm zwiększyło ceny swoich produktów lub usług.
„Ponad połowa firm (55%) zadeklarowała, że w 2024 r. podniosła ceny oferowanych produktów lub usług, a 40% pozostawiło ceny bez zmian – wynika z badań PIE przeprowadzonych w grudniu 2024 r. na próbie 1000 przedsiębiorstw. W porównaniu z podobnymi badaniami PIE z lat 2022 i 2023 wynika, że odsetek firm deklarujących podwyżkę cen zmniejszył się o ok. 20 pkt proc. W 2022 r. aż 74%, a w 2023 r. 72% firm zwiększyło ceny swoich produktów lub usług. Jednocześnie w 2024 r., w porównaniu z latami poprzednimi, odsetek firm, które utrzymały ceny na dotychczasowym poziomie wzrósł o ok. 20 pkt proc. Oznacza to, że sytuacja cenowa stabilizuje się w stosunku do poprzednich lat, mimo wciąż odczuwanej inflacji” – czytamy w „Tygodniku Gospodarczym PIE”.
Wzrost cen oferowanych produktów i usług częściej deklarowały małe przedsiębiorstwa niż duże (odpowiednio: 58% i 50%). W latach poprzednich odsetek ten wynosił nawet 81% dla dużych przedsiębiorstw.
„Odsetek utrzymujących ceny kształtował się na zbliżonym poziomie w 2024 r., przy czym mikrofirmy częściej niż średnie firmy decydowały się utrzymywać poziom cen (43% wobec 37%). Blisko co dziesiąte duże przedsiębiorstwo deklarowało obniżanie cen produktów lub usług, podczas gdy tylko 3% małych firm podjęło takie działanie. W latach 2022-2023 udział obniżających ceny wśród dużych przedsiębiorstw był prawie dwukrotnie niższy niż w 2024 r. Duże firmy, dzięki korzystniejszym warunkom negocjacyjnym, miały większą możliwość utrzymania stabilności cen, a nawet ich obniżenia” – czytamy dalej.
Podniesienie cen produktów lub usług w 2024 r. najczęściej deklarowały firmy handlowe (63%) oraz przedsiębiorstwa prowadzące działalność profesjonalną, naukową lub techniczną (59%). W latach 2022-2023 ceny podnosiły przede wszystkim przedsiębiorstwa związane z zakwaterowaniem i gastronomią (blisko 90%). Była to reakcja na ograniczenia w czasie pandemii COVID-19, wysoką inflację, a także wzrost kosztów energii i zatrudnienia. Stabilizacja cen dotyczyła w 2024 r. przede wszystkim przedsiębiorstw z sektorów: kultura, rozrywka i rekreacja oraz informacja i komunikacja. Co najmniej połowa firm z tych branż zadeklarowała, że nie zmieniała wysokości cen (odpowiednio 64 proc. i 50 proc). Utrzymanie niezmienionego poziomu cen wśród przedsiębiorstw związanych z kulturą, rozrywką i rekreacją wynika m.in. ze słabnącego popytu zgłaszanego przez gospodarstwa domowe, wskazano także w materiale.
Źródło: ISBnews