Odsetek polskich przedsiębiorstw wskazujących zmianę technologiczną jako swój wysoki priorytet wzrósł w ciągu 4 lat o 46 pkt proc. – z 38% do 84%, wynika z badania EY. Zmiana percepcji przekłada się również na aspekty budżetowe – 67% przebadanych organizacji przeznaczy na proces cyfrowej transformacji do 10% swoich przychodów.
„Okres dynamicznych zmian, które należy wprowadzić w bardzo krótkim czasie, biznes ma już za sobą. W efekcie cyfrowa transformacja wśród polskich przedsiębiorstw ma charakter ewolucji, a nie rewolucji. Rozwój narzędzi AI nie zmienił tego podejścia. Firmy są otwarte na innowacje, ale wiedzą, że technologie w organizacji to system naczyń połączonych, dlatego budżety muszą być rozłożone równomiernie. Wysoki poziom inwestycji potwierdza, że przedsiębiorstwa mają coraz lepszą świadomość na temat konieczności zapewnienia cyfrowego bezpieczeństwa. Tak ważnego w czasach rozwoju sztucznej inteligencji, której efektywność jak w żadnej innej technologii opiera się na konieczności dostarczania przez firmę wrażliwych danych” – powiedział partner zarządzający EY Consulting Kazimierz Klonecki, cytowany w komunikacie.
67% firm zamierza przeznaczyć w ciągu roku do 10% swoich przychodów na transformację cyfrową. Najwyższy odsetek – 32% – wskazał na przedział od 6 do 10%. Analiza planów inwestycyjnych w różnych branżach uwypukla jednak szereg różnic. W sektorze przemysłowym 15% organizacji planuje przeznaczyć na transformację cyfrową poniżej 3% budżetu. Równocześnie w logistyce ten odsetek wynosi 3%, a w finansach i handlu – 6%, wskazano również w badaniu „Cyfrowa Transformacja 2024”.
Firmy szczególnie chętnie alokują środki w działania związane z cyberbezpieczeństwem, które wdrożyła już niemal połowa (49%) przebadanych firm. Na kolejnych miejscach znalazła się chmura (44%) oraz szkolenia dla pracowników z zakresu kompetencji cyfrowych (42%). Kolejnych 12 miesięcy nie przyniesie zmian w obszarze priorytetów inwestycyjnych organizacji w Polsce. Na czele znalazł się rozwój kompetencji cyfrowych zatrudnionych osób (30%), przed cyfrową ochroną (29%) i chmurą (29%). Znajduje to swoje odzwierciedlenie również w obszarze finansowym. Największy budżet w perspektywie najbliższego roku zostanie przeznaczony przez firmy na cyberbezpieczeństwo (44%), szkolenia (36%) i chmurę (34%).
„W kontekście budżetów warto również przyjrzeć się kwestii podejścia do AI. Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji wdrożyło dotychczas 18% organizacji. To jeden ze słabszych wyników – znacznie lepsze rezultaty uzyskały m.in. narzędzia analityczne dla big data (27%) lub związane z marketing automation (28%). Jednak w kontekście nadchodzących miesięcy sytuacja ulega zmianie. Plany inwestycyjne w tym obszarze zadeklarowało już 20% przebadanych organizacji, a 21% planuje zwiększyć w tym obszarze budżet. W obu przypadkach pozwoliło to zająć miejsce tuż za podium” – czytamy dalej.
Wyniki badania jasno wskazują również, że dotychczas rozwój AI miał ograniczony wpływ na inne działania realizowane przez firmy. Ponad połowa (51%) badanych organizacji nie zaniechała w ostatnich 12 miesiącach realizacji wcześniej zaplanowanego projektu transformacyjnego na rzecz implementacji działań opartych na sztucznej inteligencji. W trakcie najbliższego roku takich planów nie ma 44% przedsiębiorstw, 36% może się zdecydować na zmianę swoich priorytetów, a 19% nie potrafi w tym momencie udzielić jasnej deklaracji.
Badanie EY „Cyfrowa Transformacja 2024” zostało wykonane przez CubeResearch na zlecenie EY metodą CATI i CAWI w pierwszym kwartale 2024 roku na próbie 494 średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce. Reprezentowały one cztery branże: produkcja, logistyka, finanse oraz handel. Respondenci odpowiadają w firmach za obszar cyfrowej transformacji, IT, finansów lub są właścicielami/członkami zarządu.
Źródło: ISBnews