Orange Polska szacuje obecnie rynek hurtowy operatorów telekomunikacyjnych w Polsce na ok. 3 mld zł, a głównym czynnikiem wzrostu jest rozwój światłowodu, poinformował ISBtech członek zarządu Orange Polska ds. rynku hurtowego Maciej Nowohoński.
„Rynek hurtowy oceniamy na dzisiaj w Polsce na ok. 3 mld zł. Operatorzy kupują usługi od innych operatorów i światłowód hurtowy jest coraz bardziej popularną usługą. Mamy tu sporo do powiedzenia. Jesteśmy właśnie na półmetku strategii .Grow, której częścią jest rynek hurtowy. Kojarzy się typowo z obszarem wymiany ruchu pomiędzy operatorami, ale oprócz tego obejmuje właśnie również światłowód hurtowy, czy transmisję danych, i one właśnie wpływają na tak dobre wyniki, które nasz rynek hurtowy prezentuje obecnie” powiedział Nowohoński w rozmowie z ISBtech.
W 2022 przychody z rynku hurtowego (wyłączając tradycyjne, schyłkowe obszary) wzrosły do 709 mln zł, tj. o 43% więcej niż w 2020. W 2022 roku istotnym czynnikiem wzrostu był również powrót do podróżowania i związany z tym wzrost przychodów z roamingu. W ciągu ostatnich lat na światłowody Orange Polska wydał ponad 4 mld zł i posiada ponad 3,7 mln łączy światłowodowych do gospodarstw domowych, ponad 200 tys. km światłowodów, 150 tys. km kanalizacji teletechnicznej i około 1,4 mln słupów na których montowana jest infrastruktura, obecnie głównie światłowodowa. Orange jest również udziałowcem Światłowód Inwestycje, który ma już w zasięgu prawie 1,3 mln dostępów do gospodarstw domowych, z docelowym poziomem 2,4 mln.
„Monetyzujemy największą w Polsce infrastrukturę. Strategia na rynku hurtowym idzie w kierunku jeszcze lepszego wykorzystania posiadanych aktywów. W zakresie transmisji danych odnotowaliśmy wzrost 60% w skali ostatnich 2 lat. To nie jest wszystko, co powiedzieliśmy. Ten rynek cały czas będzie się rozwijał, ponieważ rosną sieci światłowodowe i rynek mobilny. Przed nami wielkie wydarzenie, aukcja na częstotliwości dla 5G w Polsce, za tym pójdą kolejne inwestycje – w dosył światłowodowy do wież telekomunikacyjnych, czy typowy światłowód hurtowy” – wymienił członek zarządu operatora.
Ponadto zauważył, że nie wszyscy operatorzy muszą mieć strategię, w której sami budują sieć. Mogą również korzystać z sieci dostępnych na rynku.
„Tak samo działa Orange Polska. Mamy nie tylko własną sieć światłowodową, ale też korzystamy z sieci światłowodowych innych operatorów. Przed nami dużo pozytywnych wydarzeń rynkowych, które będą jeszcze wspierały rozwój transmisji danych. My jesteśmy bardzo dobrze pozycjonowani na tym rynku – to nie tylko aktywa, doświadczenie, kompetencje naszego teamu, ale również bardzo dobrze skrojona oferta, która jest bardzo dopasowana do potrzeb operatorów” – stwierdził Nowohoński.
W zakresie światłowodu hurtowego strategia operatora zakłada, że do końca 2024 roku zwiększy liczbę klientów hurtowych obsługiwanych właśnie w tym modelu razy 6 w stosunku do punktu początkowego strategii (26 tys. bazy).
„Jesteśmy na półmetku, a wyniki są nieco lepsze niż połowa. Widzę to optymistycznie i liczę na to, że te trendy będziemy kontynuować, ponieważ model biznesowy, który proponujemy, jest sprawdzony na rynku. Działamy w systemie, który jest znany innym operatorom. Wiadomo, jakie są benefity, jakie są uwarunkowania, żeby z tego internetu skorzystać. Model jest prosty, stąd dobrze to działa” – ocenił członek zarządu.
Dodał, że „tradycyjna” kanalizacja techniczna i infrastruktura słupowa paradoksalnie okazują się bardzo mocno powiązane ze światłowodem.
„Światłowód się rozwija i w tym obszarze następuje duży wzrost. Jeszcze sporo gospodarstw domowych w Polsce nie ma zasięgu światłowodowego. Nasza infrastruktura jest referencyjna dla wszystkich rozwiązań, które są potrzebne do tego, żeby światłowód dotarł do konkretnego miejsca w Polsce. Światłowód staje się medium absolutnie niezbędnym, jak prąd, woda, czy inne podstawowe usługi. Także pod tym kątem jesteśmy w dobrym miejscu, bo w miastach, w aglomeracjach mamy najlepszą sieć kanalizacji teletechnicznej na ponad 140 tys. kilometrów. Z kolei słupy to najlepsze rozwiązanie dla tych miejsc, które są oddalone od centrów miast i bardzo często są wykorzystywane właśnie do tego, ażeby kończyć takie połączenia z domami jednorodzinnymi” – podsumował Nowohoński.
Orange Polska to dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce. Orange dostarcza m.in. usługi telefonii komórkowej, stacjonarnej, dostępu do internetu, TV oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP). Spółka jest notowana na GPW od 1998 r.
Źródło: ISBnews