Orlen miał w Polsce 1 900 stacji z ofertą gastronomiczną na 1 941 stacji ogółem na koniec 2024 roku, poinformował ISBnews dyrektor wykonawczy ds. operacyjnych i sprzedaży detalicznej w Orlenie Jan Tar. Z tego ponad 1 340 stacji działało w nowoczesnym formacie Stop.Cafe 2.0.
„Rok 2024 był dla koncernu dużym wyzwaniem – z jednej strony dokonaliśmy starannego audytu planowanych i już realizowanych projektów, z drugiej kontynuowaliśmy naszą strategię rozwojową, czego efektem było zakończenie roku w Polsce z równą liczbą 1 900 stacji Orlen z ofertą gastronomiczną, z czego ponad 1 340 stacji działa w nowoczesnym formacie Stop.Cafe 2.0 – rozszerzonym lub uproszczonym – zależnie od wielkości i potencjału stacji. Oczywiście, nie powiedzieliśmy ostatniego słowa – w 2025 roku planowane są otwarcia kolejnych nowych stacji w Polsce i za granicą” – powiedział Tar w rozmowie z ISBnews.
Wskazał, Orlen jest bardzo zadowolony z ocen jego sieci wystawionych przez klientów, które przedstawiono w ubiegłorocznej edycji Narodowego Auto Testu. Wynika z nich, że sympatię wobec marki Orlen deklaruje 66% klientów (dla porównania, dla marek konkurencyjnych średnia wynosi 32%). Zdaniem 68% respondentów oferta Orlenu spełnia ich oczekiwania (średnia dla rynku wynosi 36%), dla 62% marka Orlen jest innowacyjna (vs 35%) i wreszcie 55% badanych pozytywnie ocenia stosunek cen do jakości produktów i usług oferowanych na stacjach koncernu (vs 37%).
„To wyniki zdecydowanie lepsze niż u konkurencji. Na te dobre rezultaty składa się kilka elementów. Wprowadziliśmy wiele nowości w naszej ofercie gastronomicznej – niektóre na stałe, a jeszcze więcej jako oferty sezonowe, co każdorazowo spotykało się z pozytywnym odbiorem konsumentów. Szczególnie dumni jesteśmy z dopracowania oferty restauracyjnej na stacjach MOP – zaproponowane w okresie letnim zestawy rodzinne okazały się prawdziwym hitem, a całość oferty restauracyjnej odnotowała duże wzrosty” – dodał Tar.
Liczba stacji Orlen w Polsce wzrosła w 2024 r. z 1 929 do 1 941 placówek i koncern utrzymał ponad trzykrotną przewagę w liczbie stacji nad drugą największą siecią w kraju, należącą do bp (577 stacji).
„Nasze stacje to prawdziwy poligon pilotażowy, na którym nieustannie testujemy nowe koncepty i technologie – i do tego jako branża chyba musimy się przyzwyczaić. Minęły czasy, kiedy raz opracowany koncept służył latami. Teraz do biznesu musimy podchodzić nieco inaczej, bardziej dynamicznie – testować wszystko co wygląda obiecująco, wybierać to co najbardziej wartościowe i zmieniać się niemal z dnia na dzień. To duży wysiłek organizacyjny, ale przynosi efekty” – ocenił dyrektor.
Szef sprzedaży detalicznej w Orlenie ujawnił także, że na koniec 2024 roku w sieci Orlen funkcjonowało 13 stacji działających pod marką Bliska, w porównaniu do 20 na koniec 2023 r.
„Są one sukcesywnie rebrandowane na markę Orlen. Nie chcemy się deklarować co do terminu zniknięcia marki Bliska z rynku, a tym bardziej zniknięcia ostatecznego – często zostawiamy po jednej stacji pod marką, z której biznesowo wyszliśmy, dla celów związanych z ochroną znaku towarowego, ale także dla zaakcentowania ważnych kroków w rozwoju naszej firmy. Sympatycy jej historii do dziś mogą odwiedzić stację Petrochemia w Płocku czy stację CPN w Warszawie” – podsumował Tar.
Grupa Orlen zarządza rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi działalność detaliczną w Europie Środkowej, wydobywczą w Polsce, Norwegii, Kanadzie i Pakistanie, a także zajmuje się produkcją energii, w tym z OZE i dystrybucją gazu ziemnego. W ramach budowy koncernu multienergetycznego spółka sfinalizowała przejęcia Energi, Grupy Lotos oraz PGNiG. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 372,64 mld zł w 2023 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.
Źródło: ISBnews