Polski rynek e-commerce będzie nadal dynamicznie się rozwijał, korzystając ze zmian wymuszonych przez pandemię, ale także dzięki otwarciu polskiego serwisu przez Amazon, uważa prezes InPostu Rafał Brzoska. Według niego, walka z COVID-19 sprawiła, że InPost znajduje się obecnie tu, gdzie bez pandemii dotarłby dopiero za 2-2,5 roku.
„My jesteśmy jako firma teraz tam, gdzie mieliśmy być za 2-2,5 roku. Pandemia stała się katalizatorem zmian. […] Myślę, że głównym elementem ubocznym wejścia Amazon nasz rynek będzie przyspieszenie całego rynku. Już same zapowiedzi spowodowały, że wiele firm z tego sektora się uaktywniły. Długoterminowo sądzę, że Amazon ma szansę zdobyć ponad 10% tego rynku” – powiedział Brzoska podczas webinaru.
Dodał, że do tego wszystkiego należy dodać dostępność wielu produktów, których w Polsce nie ma jak i efekt „nowości”.
„My dziennie pobieramy paczki z 85 tys. miejsc w całym kraju. Nie same skrzynki są tylko ważne, ale odpowiednia logistyka. Czas weryfikacji nowych podmiotów chętnych do ustawienia skrzynek dopiero przyjdzie” – powiedział Brzoska, komentując plany wejścia różnych firm z urządzeniami do paczek w Polsce.
Prezes zapowiedział, że spółka wkrótce przedstawi możliwość wysyłania z jednego paczkomatu do drugiego np. z Wielkiej Brytanii czy z Francji i będzie to realne „bardzo szybko”.
„Rynki zachodnie poszły w innym kierunku, bo tam szybciej zaczął się rozwijać e-commerce. Tam postawiono na małe punkty odbioru takie jak stacje paliw czy kwiaciarnie. I tam dobrze to funkcjonowało do końca 2019 r. Jednak to się zmieniło na początku 2020 r., gdyż okazało się, że te punkty nie są w stanie odbierać większej ilości paczek” – wskazał Brzoska.
InPost to największy w Polsce operator logistyczny, w którego zainwestowały amerykańskie fundusze inwestycyjne Advent International i KKR. Firma oferuje usługi kurierskie oraz dostawy za pośrednictwem ogólnopolskiej sieci Paczkomatów InPost dla klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych, w tym kompleksowe usługi dedykowane branży e-commerce. Liczba Paczkomatów InPost przekraczała 10 770 urządzeń na koniec 2020 r. W styczniu 2021 r. InPost zadebiutował na giełdzie Euronext Amsterdam.
Źródło: ISBnews