Z internetu stacjonarnego w 2022 r. korzystało 63,2% gospodarstw domowych, co oznacza, że penetracja usługami wzrosła o 3,4 pkt proc. r/r, wynika z „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2022 r.” Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). Penetracja usługą internetu mobilnego wyniosła 202,4% w ub.r. i była o 3,7 pkt proc. wyższa niż rok wcześniej.
„W 2022 r. z dostępu stacjonarnego korzystało 63,2% gospodarstw domowych, co oznacza wzrost o 3,4 pkt proc. w stosunku do 2021 r. Penetracja internetem stacjonarnym nadal powoli, lecz systematycznie rośnie” – czytamy w raporcie.
W 2022 r. przybyło 491,26 tys. użytkowników stacjonarnego dostępu do internetu, co oznacza, że usługi dostarczane były dla 9,16 mln klientów. Odnotowany wzrost wobec poprzedniego roku wyniósł 5,7%, wskazał też Urząd.
Głównym graczem na rynku pozostał Orange Polska. Jego udział w 2022 r. spadł do 23,8%. Podobnie jak rok wcześniej, drugie miejsce należało do UPC z udziałem 15,9%, większym o 0,1 pkt proc. niż w poprzednim roku. Kolejne dwa miejsca o zbliżonym do siebie udziale zajęły Vectra i Netia (odpowiednio: 7,1% i 7%). W ich przypadku zmiany wobec poprzedniego roku były nieznaczne. Powyżej 1% udziału w liczbie klientów posiadały ponadto Multimedia, Inea, Toya i T-Mobile, podano dalej.
„Wzorem poprzednich lat penetracja usługami internetu mobilnego w Polsce w 2022 r. przedstawiona została oddzielnie dla dostępu świadczonego za pomocą wszystkich możliwych kategorii dostępu mobilnego i oddzielnie dla dedykowanych ofert świadczonych wyłącznie za pomocą modemów, kart, kluczy. Wszystkie rodzaje dostępu do internetu mobilnego (wraz z dostępem w telefonach) zapewniły Polsce w 2022 r. penetrację na poziomie 202,4%. Wskaźnik nasycenia usługami wzrósł o kolejne 3,7 pp. wobec poprzedniego roku. W przypadku tego wskaźnika widoczny jest coraz mniejszy trend wzrostowy. Mamy do czynienia z rynkiem, na którym nasycenie usługami jest duże 0 średnio na jednego Polaka przypadają dwa dostępy” – czytamy też w raporcie.
Dostęp mobilny świadczony był dla 48,9% użytkowników internetu ogółem (spadek o 1 pkt proc. r/r). Z dedykowanego dostępu do internetu korzystało w 2022 r. 8,75 mln użytkowników, podano także.
„Analysys Mason przewiduje znaczący wzrost parametrów dostępu mobilnego. Zgodnie z jej prognozami, 85,9% użytkowników dedykowanego dostępu ma zapewniony dostęp 4G. Firma szacuje, że technologia 4G będzie dość szybko wypierana przez technologię 5G. Udział użytkowników 5G, jej zdaniem, może w ciągu czterech najbliższych lat, wzrosnąć nawet do 90,2%” – napisał też Urząd.
Liderem rynku dostępu mobilnego w 2022 r. pozostał Orange Polska, który świadczył usługi dla 34,8% użytkowników tej technologii (wzrost o 3,1 pkt proc. r/r). Drugie miejsce, podobnie jak w poprzednim roku, zajął Polkomtel. W 2022 operator świadczył usługi dla 23% klientów, a jego udział zwiększył się o 0,7 pkt proc. r/r. Na trzeciej pozycji, podobnie jak rok wcześniej, znalazł się P4 który świadczył usługi dla 17,8% użytkowników, firma odnotowała spadek udziału o 3,4 pkt proc. Czwarty w rankingu T-Mobile wzmocnił swój udział w rynku o 0,1 pkt proc., wymieniono także.
Źródło: ISBnews