Po spadku przychodów raportowanych (dla wszystkich sklepów), w warunkach porównywalnych (LFL) o 2,1% r/r w I poł. roku obrotowego 2021/2022 (październik 2020 – marzec 2021), Pepco Group spodziewa się „bardzo wysokich” wzrostów w II połowie roku, poinformował ISBnews dyrektor generalny (CEO) Andy Bond. Spółka podtrzymuje całoroczne plany dotyczące sprzedaży LFL, EBITDA oraz capex.
„W pierwszej połowie tego roku mieliśmy więcej straconych dni niż w roku ubiegłym: Straciliśmy 19% wszystkich tygodni handlowych. Dlatego też musieliśmy pokazać wyniki bazowe. Na poziomie raportowanym, nasz wynik LFL wyniósł -2,1%, ale przy 19% straconych tygodni handlowych, nie odzwierciedla to tak naprawdę sytuacji. Przedstawiliśmy dane dotyczące sprzedaży w sklepach, które były otwarte przez cały tydzień” – powiedział Bond w rozmowie z ISBnews.
Spółka podała, że wzrost przychodów sklepów prowadzących sprzedaż w warunkach porównywalnych (LFL) wyniósł w I półr. 5%. Chodzi o sklepy sklasyfikowane jako sklepy prowadzące sprzedaż, prowadziły działalność przez pełne siedem dni w trakcie każdego tygodnia rozliczeniowego, niezależnie od innych ograniczeń, w tym zamknięć w trakcie części danego tygodnia, ograniczeń w zakresie liczby klientów oraz zmniejszonego asortymentu produktów oferowanych klientom.
„Natomiast drugim półroczu, w porównaniu rok do roku, liczby będą, jak na ironię, wyglądały szalenie dobrze. Tak więc spadek o 2,1% w I półroczu zamieni się w bardzo wysoki wynik dodatni w tym roku, ponieważ w zeszłym roku sklepy były zamknięte, a w tym roku nie będą” – dodał CEO.
Jeśli chodzi o dane za cały rok, Pepco podtrzymuje oczekiwania przedstawione w prospekcie emisyjnym – zarówno, jeśli chodzi o sprzedaż LFL, jak i wynik EBITDA, wskazał też Bond.
Spółka podała w opublikowanym w maju br. prospekcie, że oczekuje, iż jej przychody LFL w roku obrotowym 2021/2022 ulegną poprawie w ujęciu rocznym (sieć Pepco wykaże wysoki jednocyfrowy wzrost, a Poundland/Dealz – niski jednocyfrowy wzrost), choć pozostaną niższe w porównaniu z danymi historycznymi ze względu na wpływ pandemii COVID-19 na sześciu terytoriach grupy w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy roku finansowego.
Podstawowa EBITDA grupy wzrosła o 16,8% do 324 mln euro w I połowie r.obr.
Według prospektu, wzrost EBITDA prognozowany jest w tempie CAGR 2019 11,6% rocznie od roku 1 do roku 5, przy czym w latach wcześniejszych wzrost ten będzie wyższy (wynikający ze wzrostu sprzedaży i poprawy efektywności). W ciągu 5-7 lat wynik EBITDA ma wzrosnąć do 1 mld euro.
„W I połowie roku capex był nieco niższy niż zakładaliśmy. Ale ogólnie rzecz biorąc, nakłady inwestycyjne będą w tym roku przebiegać zgodnie z planem. Program otwarć sklepów będzie realizowany prawie dokładnie zgodnie z założeniami, przy czym sklepy w Austrii nie były wcześniej uwzględnione w tych nakładach” – powiedział też CEO.
Pepco Group rozpoczęło działalność we Włoszech w poprzednim roku obrotowym, w Hiszpanii – w tym roku, zaś w Austrii planuje rozpoczęcie działalności (na bazie m.in. sklepów przejmowanych od CCC) – w przyszłym roku obrotowym.
„Hiszpania i Włochy to biznesy na wczesnym etapie rozwoju, ale oba te rynki osiągają wyniki lepsze od naszych oczekiwań. Długoterminowe możliwości na każdym z tych rynków to posiadanie biznesu z ponad 1 000 sklepów na każdym. Dadzą nam one ogromny potencjał wzrostu” – dodał Bond.
„Obecnie nie mamy konkretnych planów dotyczących innych rynków, ale chciałbym ponownie podkreślić nasze silne zaangażowanie i aspiracje, aby w przyszłości stać się firmą ogólnoeuropejską. Żaden rynek nie jest całkowicie poza naszym zasięgiem” – powiedział też CEO.
Tymczasem największy udział w otwarciach nowych sklepów będzie nadal miała Polska, podsumował.
Liczba sklepów wzrosła o 225 w ujęciu netto w okresie półrocznym oraz o 402 w porównaniu z końcem marca 2020, co daje wzrost o 14,1% r/r, podano także. Liczba sklepów ogółem wynosiła na koniec I poł. r.obr. 3 246. Capex na cały bieżący rok obrotowy opiewa na ok. 230 mln euro.
Pepco Group prowadzi działalność w dwóch segmentach rynkowych: poprzez Pepco (sieć wielobranżowych sklepów dyskontowych) oraz Poundland/Dealz (sieć sklepów działających w modelu zakupów impulsowych artykułów spożywczych, ogólnego przeznaczenia, sezonowych i artykułów pierwszej potrzeby sprzedawanych w formule cen jednorodnych). Spółka zadebiutowała na GPW w maju 2021 r.
Źródło: ISBnews