Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zawarł porozumienie z PERN w zakresie zaplanowania, wykonania i eksploatacji bazy paliw lotniczych, która będzie obsługiwać „Port Solidarność”, podały spółki. W grę wchodzi także budowa odpowiedniej infrastruktury rurociągowej.
Planowana baza ma zasilać nowy hub w paliwo lotnicze i znajdować się na jego terenie. Planowane jest także wybudowanie rurociągu dostarczającego paliwo do bazy, jednak na pierwszym etapie paliwo miałoby trafiać do CPK drogą kolejową.
„To kolejny przykład, gdy współpraca spółek Skarbu Państwa służy zarówno interesowi publicznemu, jak również ich interesom ekonomicznym. Uzyskujemy solidnego zaufanego partnera w dalszych pracach, PERN natomiast – możliwość poszerzenia portfela swoich projektów o kolejną strategiczną inwestycję” – powiedział prezes CPK Mikołaj Wild, cytowany w komunikacie.
Zawarte porozumienie nie wyczerpuje możliwości współpracy między spółkami. Z dokumentu wynika, że w zakres współpracy mogą wchodzić również analizy i dalsze prace dotyczące szeroko pojętej infrastruktury związanej z zaopatrzeniem lotniska w paliwa lotnicze, podkreślono.
„Jednym ze scenariuszy, jaki bierzemy pod uwagę, jest możliwość zasilania CPK w przyszłości rurociągiem dalekosiężnym i w tym celu rozważymy studium wykonalności takiej infrastruktury i uwzględnimy alternatywną drogę dostaw przy projektowaniu bazy paliw” – dodał wiceprezes PERN Rafał Miland.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100% własnością Skarbu Państwa.
PERN to krajowy lider logistyki naftowej i wiodący podmiot w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw.
Źródło: ISBnews