PKP Intercity odebrało ostatnie z 60 wagonów typu 141A-20, które zmodernizowała Pesa Bydgoszcz w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki, kosztem ok. 248 mln zł brutto, podał przewoźnik.
„Zmodernizowane wagony to pojazdy z trzema przedziałami klasy pierwszej (łącznie 18 miejsc siedzących) i bezprzedziałową częścią klasy drugiej z 48 miejscami siedzącymi. Są wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy Internet. Modernizacja objęła także instalację elektronicznego systemu informacji pasażerskiej, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Pojazdy spełniają wymogi TSI PRM w zakresie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się” – czytamy w komunikacie.
Kontrakt na modernizację 40 wagonów typu 141A-20 PKP Intercity podpisało z konsorcjum Pesa Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki w kwietniu 2018 roku. Jego wartość wyniosła wówczas 165,5 mln zł brutto. Przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji
i w listopadzie tego samego roku rozszerzył kontrakt o modernizację kolejnych 20 pojazdów. Wartość umowy obejmującej dostawę łącznie 60 wagonów wzrosła wówczas do ponad 248 mln zł brutto, przypomniano.
Poza naprawami okresowymi na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją kontrakt obejmuje także przeprowadzenie przez producenta późniejszych przeglądów technicznych wagonów na trzecim poziomie utrzymania.
Wagony są przewidziane na trasy:
Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok;
Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok;
Kraków/Lublin – Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście;
Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp.;
Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra, wymieniono.
„To nie koniec odbiorów unowocześnionych pojazdów. Pod koniec kwietnia br. flotę przewoźnika wzmocniły 4 z 60 zamówionych wagonów COMBO – wielofunkcyjne, przedziałowe pojazdy o podwyższonym standardzie. Ich modernizacja odbywa się w ramach ostatniego z trzech podpisanych i rozszerzonych w 2018 roku kontraktów. Na ich mocy Pesa dostarczy łącznie aż 245 unowocześnionych wagonów. Wartość umów to blisko 1,03 mld zł brutto. W tym roku park taborowy PKP Intercity zasilą także elektryczne zespoły trakcyjne (EZT). Dobiega końca modernizacja pierwszych dwóch z 14 pojazdów ED74, którą dla przewoźnika realizuje konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki oraz Pesa Bydgoszcz. Unowocześniane w mińskich zakładach pociągi zaczną wozić pasażerów w drugim półroczu 2021 roku. Wartość zamówienia to 275 mln zł brutto” – przypomina PKP IC.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2019 r. spółka miała blisko 49 mln pasażerów wobec ponad 46 mln pasażerów rok wcześniej. W 2020 r. PKP IC przewiozło ok. 27 mln osób.
Źródło: ISBnews