Zarząd PKP Cargo deklaruje wolę kontynuowania dialogu społecznego i apeluje do części związków zawodowych, które pozostają w sporze zbiorowym, o zawarcie porozumienia, podała spółka. Zarząd podkreśla, że trzy organizacje związkowe reprezentujące ponad 50% pracowników nie pozostają w sporze z zarządem spółki i nie przystępują do strajku ostrzegawczego.
„W dniu 2 lutego 2024 r. zarząd PKP Cargo SA podjął uchwałę o wdrożeniu od dnia 1 stycznia 2024 r. podwyżek wynagrodzeń w PKP Cargo SA. Uchwała jest konsekwencją porozumienia, o którym zarząd informował rynek w raporcie bieżącym nr 34/2023 w dniu 1 grudnia 2023 r.” – czytamy w komunikacie.
„Zarząd przedstawił stronie społecznej propozycję wypłaty pracownikom dodatkowej gratyfikacji w wysokości 750 zł. Warunkiem wypłaty dodatkowej gratyfikacji jest zakończenie sporu zbiorowego i podpisanie porozumienia przez stronę społeczną. Zarząd nie uzyskał zgody związków zawodowych pozostających w sporze zbiorowym na tę propozycję. Zarząd zapewnia o woli kontynuowania dialogu społecznego, którego finałem będzie osiągnięcie porozumienia przez obie strony i apeluje do strony związkowej, pozostającej w sporze zbiorowym, o zawarcie porozumienia, o co wielokrotnie apelował w obecności pani mediator” – czytamy dalej.
Zarząd informuje, że trzy organizacje związkowe reprezentujące ponad 50% pracowników nie pozostają w sporze z zarządem spółki i nie przystępują do strajku ostrzegawczego. Z tego też powodu zarząd nie będzie komentował decyzji części organizacji związkowych w sprawie przeprowadzenia strajku ostrzegawczego w dniu 7 lutego 2024 r.
Wczoraj Biuro Prasowe Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce podało, że zarząd PKP Cargo odmówił podpisania porozumienia, które 5 lutego podpisały wszystkie związki zawodowe będące stroną ZUZP. Porozumienie określa termin i wysokość wdrożenia podwyżek oraz rekompensatę za brak podwyżek od grudnia 2023 i przede wszystkim określa, że podwyżki stanowią realizację paragrafu 5 paktu gwarancji pracowniczych dot. podwyżek wynagrodzeń za rok 2023. Według ZZM, to porozumienie byłoby podstawą zakończenia sporu zbiorowego i uchroniło spółkę przed strajkiem, który miał odbyć się 7 lutego od godz. 10.00 do 12.00.
W połowie grudnia PKP Cargo podało, że organizacje związkowe w spółce wszczęły spór zbiorowy wobec niespełnienia przez zarząd żądania wdrożenia podwyżki od 1 października. Szacowany przez spółkę koszt podwyżek w 2023 r. zgodnie z żądaniem organizacji związkowych wyniósłby ok. 40 mln zł.
10 stycznia spółka informowała, że podczas rokowań przeprowadzonych w ramach sporu zbiorowego z organizacjami związkowymi nie osiągnęła porozumienia i sporządziła protokół rozbieżności. Protokół przedstawia stanowiska obu stron wobec postulatu zgłoszonego przez związki, dotyczącego wdrożenia z dniem 1 października 2023 r. podwyżki wynagrodzeń w ramach rokowań w sporze zbiorowym. Podpisanie ww. protokołu kończy rokowania, a spór zbiorowy przechodzi w etap mediacji, zapowiedziano wtedy.
1 grudnia ub.r. spółka podała, że w ramach negocjacji z organizacjami związkowymi będącymi stroną Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy w sprawie wdrożenia systemowej podwyżki wynagrodzeń, podpisała porozumienie z organizacjami związkowymi zrzeszającymi ponad 50% załogi spółki, które zakłada przyznanie pracownikom spółki podwyżki wynagrodzenia z dniem 1 stycznia 2024 r., podała spółka. Szacowany koszt podwyżek wyniesie około 170 mln zł, podano wtedy.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2022 r. miała 5,39 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews