Zarząd PKP Cargo zdecydował o jednostronnym rozwiązaniu za 24-miesięcznym okresem wypowiedzenia Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników zatrudnionych przez zakłady PKP Cargo (ZUZP) oraz o jednostronnym rozwiązaniu za 24-miesięcznym okresem wypowiedzenia porozumienia w sprawie wzajemnych zobowiązań stron ZUZP zawartego 14 lutego 2005 r. (tzw. Porozumienie Walentynkowe), podała spółka.
„Powyższa decyzja została poprzedzona przedłożoną związkom zawodowym działającym w PKP Cargo propozycją zawarcia porozumienia o rozwiązaniu ZUZP oraz Porozumienia Walentynkowego z dniem 31 grudnia 2024 r., która zakończyła się niepowodzeniem. ZUZP i Porozumienie Walentynkowe zostaną rozwiązane z upływem 24-miesięcznego okresu wypowiedzenia, który upływa 11 czerwca 2026 r.” – czytamy w komunikacie.
Z otrzymanych od organizacji związkowych stanowisk wynika, że przedstawione propozycje nie zostały zaakceptowane, a organizacje związkowe nie wyraziły zgody na zawarcie porozumienia w sprawie rozwiązania ani ZUZP, ani tzw. Porozumienia Walentynkowego. Powyższe oznacza, że mimo obecnej niezwykle trudnej sytuacji finansowej pracodawca przez co najmniej najbliższe dwa lata będzie zobowiązany wykonywać postanowienia obecnego ZUZP oraz tzw. Porozumienia Walentynkowego, a jedyną możliwością wygenerowania oszczędności w tym obszarze będzie zawieszenie ZUZP w całości albo w części – co jest uwarunkowane zgodą wszystkich 12 organizacji związkowych będących sygnatariuszami ZUZP, podkreślono również.
„W związku z powyższym stanowiskiem związków zawodowych, kierując się wolą utrzymania jak największej liczby potrzebnych miejsc pracy oraz biorąc pod uwagę obecną sytuację finansową oraz rynkową naszej spółki, zarząd PKP Cargo podjął trudną decyzję o rozwiązaniu ZUZP oraz tzw. Porozumienia Walentynkowego za 24-miesięcznym okresem wypowiedzenia. Związki zawodowe w naszej firmie coraz głośniej domagają się podjęcia konkretnych działań restrukturyzacyjnych. Dlatego też powyższe decyzje są jednym z takich działań. Niestety, czas nie pozwala w tym momencie na półśrodki – działania, jakie były symulowane przez naszych poprzedników. Podejmujemy trudne decyzje, bo wierzymy, że tylko działając w ten sposób uda się uratować potrzebne tysiące miejsc pracy w naszej spółce. Mamy nadzieję, że potwierdzą się pozytywne sygnały, jakie przekazały nam w pismach doręczonych 10 czerwca 2024 roku niektóre organizacje związkowe, które są gotowe rozmawiać o treści poszczególnych postanowień normatywnych naszego ZUZP. Osobiście przyjmuję to jako dobry prognostyk przyszłych prac nad treścią postanowień nowych źródeł zakładowego prawa pracy w PKP Cargo. Pragnę jeszcze raz podkreślić, że podejmowane przez zarząd spółki decyzje mają na celu długoterminowe odzyskanie stabilnej, silnej pozycji rynkowej przez PKP Cargo, jak też uzyskanie argumentów negocjacyjnych w toczących się lub planowanych rozmowach z bankami oraz innymi instytucjami, które mogą wspomóc naszą spółkę w obecnej niezwykle trudnej sytuacji. Jednocześnie żywię głęboką nadzieję, że w duchu odpowiedzialności za losy PKP Cargo i jej pracowników prowadzony dialog społeczny pozwoli osiągnąć porozumienie w celu ostatecznego wdrożenia koniecznych rozwiązań najkorzystniejszych dla przyszłości spółki i jej załogi” – powiedział p.o. prezesa zarządu Marcin Wojewódka, cytowany w komunikacie.
Zarząd spółki prowadzi działania w celu zapewnienia stabilności finansowej i dalszego rozwoju spółki, a także prowadzi stały dialog ze stroną społeczną – w szczególności w zakresie ograniczenia kosztów i poprawy efektywności procesów. Równolegle z obszarem kosztów pracowniczych podejmowane są również inne działania mające na celu wygenerowanie oszczędności. W pierwszej połowie maja 2024 roku rozwiązano lub wypowiedziano umowy sponsoringowe, jak też poczyniono oszczędności w zakresie usług zewnętrznej pomocy prawnej. Kolejne działania są w toku przygotowań, zapewniła spółka.
Udział Grupy PKP Cargo w roku 2012 według masy przewiezionych ładunków wynosił 50,4%, a według pracy przewozowej 60,2%, podczas gdy w roku 2023 spadł do poziomu 33,1% wg masy i 33,9% wg pracy przewozowej. W celu wyjścia z obecnej trudnej sytuacji muszą zostać podjęte konkretne działania wieloobszarowe, które w perspektywie pozwolą wrócić grupie na dobry biznesowy tor, podsumowano.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.
Źródło: ISBnews
Ludzie pracujący dziesiątki lat, którzy utracili zdrowie, traktowani są jak śmieci.