PKP Cargo zaproponowało podczas spotkania z Dyrekcją Generalną ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej (DG MOVE) konteneryzację ziarna przewożonego z Ukrainy z wykorzystaniem polskiej infrastruktury 1 435 mm i obsługą przewozów przez PKP Cargo, poinformował prezes Dariusz Seliga.
„Rozproszenie klientów zlecających przewozy oraz przewoźników, szczególnie w destynacji Gdańsk Port Północny, powoduje tworzenie się kolejek pociągów oczekujących na wjazd do rozładunku. Uważamy, że konieczne jest wprowadzenia koordynacji przewozów po stronie kolei ukraińskich, w tym rezygnacja z nadawania przesyłek ponad miarę w relacji do możliwości punktów rozładunkowych w portach. Dysponując dużym potencjałem taborowym, zaproponowaliśmy możliwość konteneryzacji ziarna celem zwiększenia liczby przewozów przez polsko-ukraińskie kolejowe przejścia graniczne, z wykorzystaniem polskiej infrastruktury 1435 mm i obsługą przewozów przez PKP Cargo. Zwróciliśmy jednocześnie uwagę na brak możliwości dofinansowania unijnego określonej liczby kontenerów, które byłyby przeznaczone do przewozu zbóż” – powiedział Seliga, cytowany w komunikacie ze spotkania.
Podczas spotkania z dyrektorem ds. transportu lądowego w DG MOVE Kristianem Schmidtem poruszono m.in. kwestię tzw. korytarzy solidarnościowych (solidarity lanes) między UE a Ukrainą, ustanowionych przez państwa członkowskie UE 12 maja 2022 r., przeznaczonych do przewozu produktów rolnych oraz innych towarów. PKP Cargo jest aktywnym uczestnikiem tej inicjatywy, bierze udział w cyklicznych spotkaniach organizowanych przez KE.
PKP Cargo współuczestniczy także w realizacji kolejnych etapów w ramach projektu „Digital Platform for Rail Freight” (DP-RAIL), koordynowanego przez Międzynarodowy Związek Kolei (UIC). Projekt DP-RAIL ukierunkowany jest na utworzeniu platformy cyfrowej, zgodnej z przepisami TAF TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności – Aplikacje Telematyczne dla Przewozów Towarowych), która ułatwi płynną wymianę danych pomiędzy przewoźnikami a operatorami biorącymi udział w przewozach towarowych w całej Europie.
Koordynatorem i liderem projektu jest Międzynarodowy Związek Kolei (UIC), a członkami konsorcjum: PKP Cargo, DB Cargo, CFL Cargo, Rail Cargo Group, Lineas oraz RAILDATA (grupa specjalna w ramach UIC, zajmująca się tworzeniem usług IT dla europejskich przewoźników towarowych). Budżet projektu wynosi 7,12 mln euro, z czego dofinansowanie z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF) – pod warunkiem pozytywnej oceny przez KE realizacji celów określonych we wniosku – wyniesie 50 proc., tj. 3,56 mln euro. Koszt przypadający na PKP Cargo to 0,4 mln euro, z czego dofinansowanie z CEF ma wartość 0,2 mln euro.
„Zadeklarowaliśmy pełną dyspozycyjność do realizacji kolejnych punktów harmonogramu projektowego. Cieszymy się z pozytywnej oceny wniosku o dofinansowanie. Zaawansowana cyfryzacja usług transportu kolejowego będzie istonym impulsem rozwojowym dla całej branży” – powiedział Seliga.
Podczas spotkania ustalono wstępny plan dalszych działań:
* Uzgodnienie spraw formalnych (m.in. wyznaczenie prawnego sygnatariusza projektu tzw. Project Legal Signatory, podpisanie Oświadczenia – Declaration of Honour) – termin: 20.07.2023,
* Podpisanie umowy konsorcjum – 25.08.2023,
* Podpisanie umowy o dofinansowanie – 21.10.2023,
* Pierwsze spotkanie (kick-off) członków projektu: 5.09. 2023.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2022 r. miała 5,39 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews