H.Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych i Newag złożyło oferty z zorganizowanym przez PKP Intercity przetargu na zakup 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150, podał przewoźnik. PKP Intercity założyło na realizację projektu kwotę 2 mld 844 mln zł brutto (4 mld 266 mln zł brutto z opcją).
„Dziś zostały otwarte oferty składane w przetargu na zakup 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150, dla PKP Intercity. To największy w historii przewoźnika, pod względem liczby pojazdów, przetarg taborowy. Oferty złożyło 2 producentów taboru. Odbiór wszystkich wagonów powinien nastąpić nie później niż w terminie 96 miesięcy od dnia zawarcia umowy. PKP Intercity założyło na realizację projektu kwotę 2 mld 844 mln zł brutto (4 mld 266 mln zł brutto z opcją)” – czytamy w komunikacie.
Przetarg to jeden z elementów strategii inwestycyjnej narodowego przewoźnika „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, która zakłada, że do 2030 roku cały park taborowy będzie się składał z nowych oraz zmodernizowanych pojazdów, podkreślono.
Przewoźnik poinformował, że teraz rozpoczyna się kolejny etap postępowania, czyli weryfikacja i ocena ofert pod względem spełnienia wymagań opisanych w postępowaniu przetargowym. Po zakończeniu procesu weryfikacji, i pod warunkiem stwierdzenia ważności ofert obu wykonawców, w częściach 2-5 zamówienia zostanie przeprowadzona aukcja elektroniczna.
„Przetarg obejmuje zakup nowych wagonów różnego typu:
– 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
– 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
– 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
– 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
– 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
– 38 wagonów restauracyjnych;
– 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy” – wymieniono w informacji.
W przypadku skorzystania z prawa opcji, które rozszerzy zamówienie do łącznie 450 wagonów, każda z wyżej wymienionych kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk, podano także.
Grupa kapitałowa Newag zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego i szynowego. Newag zadebiutował na warszawskiej giełdzie w 2013 r.; wchodzi w skład indeks sWIG80. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 964 mln zł w 2022 r.
H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych jest krajowym producentem pojazdów szynowych. OD 2010 roku 100% udziałów ma Agencja Rozwoju Przemysłu.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2022 r. miał ok. 59 mln pasażerów.
Źródło: ISBnews