PKP Intercity odebrało ostatnie z 60 zamówionych wagonów typu 111A-30 Combo. Modernizacją pojazdów za 310 mln zł brutto zajęło się konsorcjum Pesa Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki, podał przewoźnik.
„Wagony Combo są pierwszymi takimi pojazdami w Polsce. To wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne na nowe typu 25AN4, wydzielono przedziały rodzinne, przedział dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery” – czytamy w komunikacie.
Pojazdy posiadają dwa wydzielone przedziały dla opiekunów z dzieckiem, a ich ściany i wykładzinę podłogową zdobi grafika z motywem zwierzęcym. Siedziska foteli łączą się ze sobą, dzięki czemu powstaje jedna wygodna płaszczyzna. W przedziałach znajdują się gniazdka elektryczne i gniazdka USB, a toaleta wyposażona jest w przewijak dla dzieci. W wagonach jest specjalny przedział przeznaczony do podróży dwóch osób z niepełnosprawnością wraz z dwoma opiekunami, w którym zabudowano dwa pełnowymiarowe fotele oraz wyznaczono dwa miejsca na wózek inwalidzki z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa. Pozostałą część wagonu tworzy przestrzeń bezprzedziałowa, wymieniono.
Wagony kursują na trasach:
Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok;
Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok;
Kraków/Lublin- Katowice – Wrocław – Zielona Góra -Szczecin – Świnoujście;
Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski;
Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.
„Dostawa 60 zmodernizowanych wagonów Combo to jeden z kilku projektów, które dla narodowego przewoźnika realizuje konsorcjum Pesa i ZNTK Mińsk Mazowiecki. Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a Konsorcjum PESA Bydgoszcz – ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi 2,017 mld zł brutto. Najnowszy z nich został podpisany w grudniu 2020 roku i w jego ramach Konsorcjum zmodernizuje 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokona ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania. Oprócz wagonów Combo Konsorcjum modernizuje dla PKP Intercity również elektryczne zespoły trakcyjne ED74. Do przewoźnika w najbliższym czasie trafią pierwsze dwa z 14 składów. Wartość zamówienia wynosi 274,8 mln zł brutto. Dostawa unowocześnionych pojazdów nastąpi do czerwca 2023 roku” – czytamy także.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2019 r. spółka miała blisko 49 mln pasażerów wobec ponad 46 mln pasażerów rok wcześniej. W 2020 r. PKP IC przewiozło ok. 27 mln osób.
Źródło: ISBnews