PKP Intercity odebrało ostatnie z 81 wagonów, które dla przewoźnika wyprodukowała H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Tym samym zrealizowana została cała, warta blisko 700 mln zł umowa, podało Ministerstwo Infrastruktury. Z większości nowych wagonów korzystają już pasażerowie w całej Polsce. Ostatnie z nich pojawiły się na torach z początkiem stycznia 2023 r.
„Wśród 81 wagonów, które wzmocniły flotę PKP Intercity znalazło się: 7 wagonów przedziałowych 1. klasy; 27 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy; 27 wagonów przedziałowych 2. klasy; 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery); 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami” – czytamy w komunikacie.
Wagony planowane są do obsługi składów kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC) kursujących na trasach: Warszawa – Kraków – Zakopane, Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała, Kołobrzeg/Hel – Gdynia – Warszawa, Warszawa – Wrocław – Warszawa, Warszawa – Szczecin – Warszawa, Warszawa – Berlin – Warszawa, Gdynia – Berlin – Gdynia, Kraków – Berlin – Kraków, Gdynia/Warszawa – Wiedeń – Warszawa/Gdynia, Wrocław – Gdynia, wymieniono.
Pojazdy z Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski pozwolą na szybsze pokonywanie tras kolejowych, dzięki dostosowaniu do prędkości 200 km/h. Nowe wagony są wyposażone w wygodne fotele z dostępem do indywidualnego gniazdka elektrycznego i oświetlenia. Ponadto zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Wagony posiadają klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz toalety z zamkniętym obiegiem. Inwestycja jest w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, które umożliwiają sprawne oraz efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej. Pojazdy zostały wyróżnione prestiżowym certyfikatem „Transport bez barier”, przyznanym przez Fundację Integracja. Otrzymanie znaku dostępności potwierdza, że są one przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi, wskazano w materiale.
„Pasażerowie na własne oczy mogą przekonać się co w praktyce oznaczają miliardowe inwestycje, które realizujemy od kilku lat. Dzięki nim coraz więcej tras, coraz więcej pociągów obsługiwanych jest przez nowoczesne i komfortowe pojazdy. Chcemy zaproponować naszym pasażerom wysoki oraz przewidywalny standard podróżowania – kolejne zakupy i modernizacje istotnie się do tego przyczyniają” – skomentował członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk, cytowany w komunikacie.
Realizowana umowa to kolejny przykład współpracy PKP Intercity z poznańską Fabryką Pojazdów Szynowych. Producent z końcem 2019 r., na pięć miesięcy przed planowanym terminem, dostarczył przewoźnikowi ostatnie z 90 unowocześnionych wagonów typu 111A. Wartość zamówienia wyniosła blisko 410 mln zł. W listopadzie 2020 r. flotę PKP Intercity wzmocniło 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych, które powstały w wyniku naprawy okresowej wraz z modernizacją przedziałowych wagonów osobowych 145Ab. Umowa opiewała na 61,4 mln zł, w roku 2021 przekazanych zostało kolejnych 8 wagonów o specjalnym przeznaczeniu – do przewozu przedstawicieli Sił Zbrojnych RP. Od początku 2022 roku przewoźnik odebrał również 13 zmodernizowanych spalinowych lokomotyw uniwersalnych. Powstały one w wyniku modernizacji klasycznych lokomotyw spalinowych serii SM42. Łączna wartość kontraktu to 90,3 mln zł, przypomniano.
W kwietniu 2022 roku PKP Intercity podpisały z poznańską fabryką kolejną umowę. Jej przedmiotem jest wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 90 wagonów typu 111A i 141A oraz ich późniejszych przeglądów na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia wynosi niemal 495 mln zł.
Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zawarły z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,83 mld zł, zakończono w informacji.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2022 r. miał ok. 59 mln pasażerów.
Źródło: ISBnews