PKP Intercity ogłosiło przetarg na zakup 46 nowych lokomotyw elektrycznych do obsługi połączeń krajowych, podała spółka. Zgodnie z założeniami przewoźnika odbiór wszystkich pojazdów powinien nastąpić nie później niż w terminie 26 miesięcy od dnia zawarcia umowy, a nowe pojazdy wyjadą na tory w 2025 roku.
„PKP Intercity sukcesywnie realizuje strategię taborową, w ramach której do 2030 roku wszystkie pojazdy posiadane przez przewoźnika będą nowe lub zmodernizowane. Istotnym jej elementem jest zakup 46 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych, które będą dostosowane do prędkości 160 km/h i zostaną wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS poziomu drugiego (L2)” – czytamy w komunikacie.
Pierwsze pojazdy powinny poprowadzić pociągi na relacjach krajowych w 2025 roku. Zgodnie z zamówieniem, utrzymanie ich w pierwszym cyklu (do pierwszej naprawy na czwartym poziomie utrzymania P4 włącznie) będzie świadczone przez producenta pojazdów z udziałem pracowników przewoźnika, podano także.
„Inwestycje w nowoczesne lokomotywy są niezbędne w osiągnięciu naszego celu, jakim jest kolej szybka, punktualna oraz ekologiczna. 46 nowych pojazdów istotnie wzmocni nasz park taborowy. Nowe lokomotywy pozwolą na uruchomienie kolejnych połączeń, również do miast, które w przeszłości były pomijane. Walka z wykluczeniem transportowym to misja, którą nieustannie będziemy realizować” – powiedział członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk, cytowany w materiale.
PKP Intercity intensywnie rozwija swój park taborowy. W tym celu wiele kontraktów na zakup lub modernizację lokomotyw jest w trakcie realizacji. W październiku 2022 roku przewoźnik podpisał umowę z bydgoską PESĄ na produkcję 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych o maksymalnej prędkości 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. Wartość kontraktu wynosi 554,6 mln zł brutto. W marcu 2023 roku zawarta została umowa z firmą Newag na zakup 20 lokomotyw elektrycznych typu Gryffin. Natomiast w czerwcu tego roku PKP Intercity skorzystało z prawa opcji i postanowiło rozszerzyć zakup 10 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych o kolejne 5 sztuk. Wartość zamówienia z nowosądeckim producentem wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto, przypomniano.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2022 r. miał ok. 59 mln pasażerów.
Źródło: ISBnews