PKP Intercity podpisało z H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych zamówienie na modernizację 50 wagonów do wielofunkcyjnego standardu Combo za 461 mln zł brutto, podał przewoźnik.
„PKP Intercity w grudniu ubiegłego roku rozstrzygnęło postępowanie przetargowe na wykonanie naprawy okresowej 50 wagonów typu 112A na 5 poziomie utrzymania wraz z modernizacją i wykonaniem przeglądu na 3 poziomie. W przetargu na wykonanie zamówienia H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych złożyła najkorzystniejszą ofertę – na kwotę 461 mln zł brutto. Na realizację zamówienia wykonawca ma 36 miesięcy od podpisania umowy” – czytamy w komunikacie.
PKP Intercity inwestuje w poszerzanie parku taborowego o wagony Combo. Spółka z końcem ubiegłego roku podpisała umowę na modernizację 45 wagonów do tego standardu. Wykonawcą tego kontraktu dla narodowego przewoźnika został PKP Intercity Remtrak, należący do tej samej grupy kapitałowej. Wartość tej umowy to 335 mln zł netto, przypomniano.
„Pojazdy z obu kontraktów wzbogacą park taborowy przewoźnika, w którym już teraz wykorzystywanych jest 60 takich wagonów. PKP Intercity będzie dysponować docelowo 155 jednostkami tego typu. Wagony Combo to pojazd spełniający kompleksowo oczekiwania podróżnych. Miłośnicy rowerowych wypadów dotrą bez problemów do wybranych miejsc swoich wypraw, dzieci mają dodatkowe atrakcje mogąc swobodnie bawić w trakcie rodzinnych wyjazdów, a ich opiekunowie w tym czasie odpoczną mając równocześnie baczenie na swoje pociechy. I co ważne wagony Combo są standardem podnoszącym dostępność do podróży pociągami osobom z niepełnosprawnościami” – czytamy w komunikacie.
W modernizowanych pojazdach wymieniane są wózki, co podnosi jakość podróżowania, szczególnie pod względem wytłumienia hałasu. W zależności od zajmowanego miejsca w wagonie podróżni korzystają z indywidualnych lub czteroosobowych stolików. Do ich dyspozycji są gniazdka elektryczne i USB oraz bezprzewodowy dostęp do Internetu. Nowoczesny system informacji pasażerskiej wyświetla m.in. czasy przejazdu, stacje postoju czy temperaturę. W pojazdach Combo wydzielona jest także przestrzeń, w której można przewozić rowery. W wagonach znajdą się również dwie maszyny vendingowe z napojami i przekąskami, podano także.
W ramach realizacji strategii rozwoju PKP Intercity inwestuje w swój park taborowy kupując nowe pojazdy oraz modernizując już posiadane. Dotychczas spółka zrealizowała inwestycje taborowe opiewające na kwotę 11,5 mld zł brutto. Zmodernizowanych zostało ponad 900 wagonów przewoźnika, 167 lokomotyw oraz 14 pojazdów typu EZT. Spółka zakupiła z kolei 81 nowych wagonów, 43 nowe lokomotywy oraz 12 nowych pojazdów typu EZT. W marcu rozstrzygnięty został przetarg na zakup 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150.
Spółka posiada wiele inwestycji zakontraktowanych z polskimi producentami z czego 2,5 mld zł brutto to inwestycje właśnie z poznańskim producentem H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, przypomniano także.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2023 r. miał ok. 68 mln pasażerów.
Źródło: ISBnews