PKP Intercity podpisało z oleśnicką firmą Olkol umowę na modernizację 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 za 199,26 mln zł brutto, podał przewoźnik. Modernizacja lokomotyw obejmie m.in. zwiększenie maksymalnej prędkości do 160 km/h.
„Olkol sp. z o.o. wykona naprawy okresowe na piątym poziomie utrzymania (P5) wraz z modernizacją, która zwiększy prędkość lokomotyw do 160 km/h. Całkowita wartość kontraktu wynosi 199,26 mln zł brutto. Oleśnicka firma ma 32 miesiące od zawarcia umowy na realizację całego zamówienia, a pierwsza unowocześniona lokomotywa trafi do PKP Intercity w ciągu 18 miesięcy od dnia rozpoczęcia modernizacji” – czytamy w komunikacie.
Modernizacja lokomotyw obejmie zwiększenie maksymalnej prędkości pojazdów ze 125 km/h do 160 km/h. Częściowo zostaną zmienione parametry konstrukcyjne w układzie zasilania, sterowania oraz napędowym. Lokomotywy zyskają także nowy system sterowania hamowaniem. Po modernizacji możliwe stanie się hamowanie elektrodynamiczne z możliwością odzyskiwania energii i oddawania jej do sieci trakcyjnej. Znacząco unowocześnione zostaną kabiny maszynistów, co podniesie ich komfort pracy. Lokomotywy zyskają także nowoczesny system diagnostyczny, wymieniono.
Zmodernizowane lokomotywy będą wykorzystywane do obsługi połączeń na trasach: Świnoujście – Szczecin – Wrocław – Katowice – Kraków/Lublin; Zielona Góra/Wrocław – Poznań – Olsztyn/Gdynia; Szczecin – Gdynia – Olsztyn – Białystok.
Modernizacja lokomotyw to element największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. Celem wartego 7 mld zł programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80% nowy lub zmodernizowany, w 94% pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77% bezprzewodowy internet, przypomina PKP IC.
Wartość dotychczas zakontraktowanych inwestycji w ramach największej w historii spółki strategii taborowej wynosi obecnie ponad 4,5 mld zł brutto. Program obejmuje inwestycje m.in. w unowocześnienie floty lokomotyw. Poza umową na modernizację 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07, przewoźnik odebrał już 24 z 30 zakupionych nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin wyprodukowanych przez firmę Newag oraz podpisał w grudniu 2019 r. umowę z FPS H. Cegielski w Poznaniu na modernizację 13 spalinowych lokomotyw manewrowych SM42, podano także.
Modernizacja 20 lokomotyw jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 dla projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wynosi 52 mln zł. Łącznie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji, zakończono w informacji.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2019 r. spółka miała blisko 49 mln pasażerów wobec ponad 46 mln pasażerów rok wcześniej.
Źródło: ISBnews