PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) i PGE Energetyka Kolejowa pracują nad innowacyjnym systemem ogrzewania układów elektrycznych w celu rozwiązania problemu oblodzonej sieci trakcyjnej, podały PKP PLK. Projekt wchodzi w fazę testów na poligonie badawczym
„PLK SA planują testy innowacyjnego systemu zapobiegającego obladzaniu sieci trakcyjnej. System zmienia, przez odpowiedni przekształtnik, prąd zmienny na stały i następnie przesyła go w pętli kablami nad jednym i drugim torem. Tym samym sieć trakcyjna bezpiecznie podgrzewa się do 4-5 stopni Celsjusza i rozpuszcza lód. System może być uruchamiany automatycznie, po wykryciu gołoledzi na drutach lub ręcznie, gdy zajdzie taka potrzeba. System skonstruowała spółka PGE Energetyka Kolejowa SA i zainstalowała go już w podstacji trakcyjnej Kostów (województwo opolskie). Wkrótce uruchomiony zostanie poligon eksploatacji obserwowanej, który go przebada. Następnie możliwe będzie dopuszczenie użycia go na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK SA” – czytamy w komunikacie.
Dwa dni w minionym tygodniu pokazały, że nie ma jeszcze idealnego sposobu zabezpieczenia sieci trakcyjnej przed oblodzeniami. Nowy system testowany przez PLK SA i PGE Energetykę Kolejową może być przełomowy i będzie mógł zapewnić utrzymanie ruchu pociągów w ekstremalnych warunkach pogodowych, podkreślono.
W ciągu dwóch dni, 14 i 15 stycznia, ze względu na bardzo trudne warunki pogodowe, opóźnionych zostało 781 pociągów na łącznie ponad 19 tysięcy minut.
Obecnie aby zapobiegać takim sytuacjom, druty sieci trakcyjnej pokrywane są specjalnym środkiem przeciwoblodzeniowym, zmniejszającym przyczepność lodu do przewodów, zapobiegając awariom i zakłóceniom w ruchu pociągów. Kiedy warunki stają się ekstremalne, tzn. występują silne lub długotrwałe opady deszczu marznącego lub burze lodowe, lód trzeba usunąć mechanicznie.
Źródło: ISBnews