Płatności kartami w sklepach stacjonarnych i internetowych zwiększyły się o 65% w ciągu ostatnich 5 lat, a BLIK-iem wzrosły niemal trzykrotnie, wynika z analizy transakcji w Black Friday kartami debetowymi i kredytowymi oraz BLIK-iem, które wykonali klienci PKO Banku Polskiego w latach 2019-2023.
„Klienci PKO Banku Polskiego chętnie korzystają z cyfrowych płatności, zarówno kartami, jak i BLIK-iem. Obserwujemy, że BLIK niezmiennie pozostaje faworytem naszych klientów przy płatnościach internetowych. Zwolenników płatności kartami wyposażyliśmy w tym roku w nowe narzędzie – kartę cyfrową, dzięki której płacenie w internecie jest wygodniejsze i bezpieczniejsze. Klient może w aplikacji IKO sprawdzić dane karty i pobrać zmienny kod bezpieczeństwa CVC/CVV. Zauważamy, że rosną także wyraźnie płatności BLIK-iem zbliżeniowym w terminalach POS w kraju i na świecie. Jest to, obok naszej wielowalutowej karty do konta i prestiżowych kart kredytowych, świetne rozwiązanie podczas świąteczno-noworocznych i zimowych wyjazdów zagranicznych” – powiedziała dyrektorka Biura Rozwoju Produktów w Departamencie Produktów Klienta Indywidualnego w PKO BP Edyta Tararuj, cytowana w komunikacie.
Według danych banku, nadal wygrywają płatności kartami debetowymi i kredytowymi. Przykładowo – w Black Friday w roku 2019 klienci dokonali 2 mln 34 tys. takich transakcji, w ten sam dzień w roku 2021 było to już 2 mln 780 tys., a w 2023 r. – 3 mln 356 tys., czyli ich liczba wzrosła o 65% w badanym okresie.
W przypadku płatności BLIK-iem w Black Friday liczby są mniejsze, ale dynamika wzrostu większa, wskazał bank. W 2019 r. w Czarny Piątek było 319 tys. takich transakcji. W 2021 r. – 746 tys., a w 2023 r. klienci banku wykonali ich 1,250 mln, czyli nastąpił niemal trzykrotny wzrost (o 291%). Widać jednak, że ta dynamika wzrostów hamuje, bo gdy porównać rok 2018 z 2022, to transakcje kartami zwiększyły się o ok. 100%, a płacenie BLIK-iem urosło siedmiokrotnie, wskazano w materiale.
Niemal tak samo jak w Black Friday rozwój płatności kartami wyglądał w Cyber Monday. W 2019 r. w ten dzień było 1 mln 909 tys. transakcji, a w 2023 r. – nieco ponad 3 mln. To oznacza wzrost o 58 proc. Podobnie w przypadku płacenia BLIK-iem – w 2019 r. w „Cyfrowy Poniedziałek” było 281 tys. płatności, w 2023 – prawie 1 mln 200 tys., czyli jest to ponad trzykrotny wzrost, podano także.
PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego. Akcje banku od listopada 2004 r. notowane są na GPW; wchodzi w skład indeksu WIG20. Aktywa razem banku wyniosły 501,5 mld zł na koniec 2023 r.
Źródło: ISBnews