Podaż nowych samochodów wzrosła o 91% r/r, a w przypadku niektórych marek liczba dostępnych nowych samochodów wzrosła nawet kilkukrotnie w I kw. 2023 r., wynika z danych platformy Automarket, należącej do grupy kapitałowej PKO Banku Polskiego.
„Według danych z platformy Automarket.pl podaż nowych samochodów w I kwartale tego roku w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku zwiększyła się aż o 91%. W przypadku niektórych marek liczba dostępnych nowych samochodów wzrosła nawet kilkukrotnie. Dotyczy to zarówno aut segmentu premium, jak i ekonomicznych” – czytamy w komunikacie.
Najwięcej, bo o ponad 300%, wzrosła podaż samochodów marki Hyundai. Łatwiej również o auta marek Peugeot i BMW – liczba dostępnych „od ręki” egzemplarzy zwiększyła się w jednym i drugim przypadku o około 100%. Większy wybór mają także klienci szukający Opla czy Citroena. Patrząc na konkretne modele, najmocniej zwiększyła się dostępność Peugeotów 2008, 208, 3008 oraz Opli Astra, Corsa, Crossland X i Movano, wymieniono w informacji.
„Na pewno nie możemy powiedzieć, że podaż nowych samochodów wróciła już do poziomu sprzed pandemii. Jednak pomimo tego, że rynek nie oferuje jeszcze tak dużego wyboru jak przed kilkoma laty, dostrzegamy wyraźną poprawę w stosunku do zeszłego roku. Zwłaszcza w przypadku niektórych marek, które najlepiej poradziły sobie z niedoborami i szybciej zwiększyły produkcję, przyspieszając dostawy pojazdów. Zwiększenie dostępności aut u importerów daje nam możliwość stałego poszerzania oferty naszej platformy. Spodziewamy się, że w dalszej części roku klienci na rynku samochodów osobowych będą mieli jeszcze większy wybór, bez konieczności oczekiwania na dany model” – powiedział dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu w PKO Leasing, odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl, Tomasz Otto, cytowany w komunikacie.
„Wzrost podaży samochodów powoduje powrót do polityki rabatów. Skutkuje to obniżką cen u sprzedawców, w związku z czym, również na naszej platformie, niektóre marki i modele mają bardziej atrakcyjne ceny, niż przed rokiem. Dostrzegamy także zmianę podejścia wśród dealerów, których auta są dostępne na Automarket.pl. W ubiegłym roku musieliśmy włożyć wiele wysiłku, aby przekonać ich do współpracy, często słysząc odmowę tłumaczoną brakami pojazdów. W tym roku sytuacja odwróciła się i to dealerzy aktywnie starają się uczestniczyć w rozbudowie oferty naszej platformy. Wynika to nie tylko z większej dostępności aut na rynku i konieczności rywalizacji o klienta, ale też z coraz lepszych efektów sprzedażowych, które dealerzy mogą uzyskać dzięki współpracy z Automarket.pl” – dodał dyrektor.
Rynkowe sygnały o coraz lepszej dostępności nowych samochodów potwierdzają wzrosty rejestracji raportowane przez PZPM oraz wyniki platformy Automarket.pl, która po historycznie rekordowym pod względem sprzedaży marcu, niemal wyrównała ten wynik w kwietniu, również udzielając finansowania dla ponad 400 aut, wskazano też w materiale.
Automarket jest pierwszą w Polsce internetową platformą do zakupu samochodów, zintegrowaną z elektronicznymi kanałami banku: serwisem iPKO i aplikacją mobilną IKO. Dostępne na niej auta pochodzą zarówno z zasobów grupy kapitałowej banku, jak również od dealerów samochodowych od lat współpracujących ze spółkami grupy.
PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego. Akcje banku od listopada 2004 r. notowane są na GPW; wchodzi on w skład indeksu WIG20. Aktywa razem banku wyniosły 431,45 mld zł na koniec 2022 r.
Źródło: ISBnews