Najbardziej pożądanym benefitem zdaniem 64% Polaków jest podwyżka, połowa osób stawia na premię finansową, a 30% chciałoby dodatkowych dni wolnych, wynika z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. Na kolejnych miejscach są 4-dniowy tydzień pracy (28%) oraz dwa dodatki, które obniżają koszty życia. Chodzi o dofinansowanie dojazdów (28%) oraz darmowe wyżywienie (26%).
„Benefity pracownicze to świetna alternatywa dla premii czy podwyżki wynagrodzenia, ale zatrudnieni nie zadowolą się byle czym. Najchętniej zobaczą wpływ na konto, a alternatywy muszą być przemyślane. Liczymy na dodatkowe dni wolne, zmianę systemu pracy na 4-dniowy lub korzyści, które obniżą koszty życia i tym samym spowodują, że pod koniec miesiąca zostanie nam więcej pieniędzy w kieszeni” – powiedział założyciel Personnel Service i ekspert rynku pracy Krzysztof Inglot, cytowany w komunikacie.
Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że benefity pozapłacowe otrzymuje 34% pracowników. Najczęściej są to imprezy integracyjne (52%), paczki na święta (45%) oraz szkolenia dotyczące zawodu (45%). Popularna jest również prywatna opieka medyczna (41%), karty sportowe (40%) oraz bony towarowe (39%). Najmniej rozpowszechnione są szkolenia językowe oraz programy emerytalne, które otrzymuje 18% zatrudnionych. Oferowane przez pracodawców benefity nie odpowiadają wprost na oczekiwania pracowników.
„Gdyby pracownicy mogli poprosić swojego pracodawcę o cokolwiek, to najchętniej zwróciliby się o podwyżkę wynagrodzenia (64%) albo premię finansową (54%). Na trzecim miejscu najbardziej oczekiwanych benefitów znajdują się dodatkowe dni wolne (30%). Tuż za podium pojawia się 4-dniowy tydzień pracy, który zakorzenił się w myśleniu zatrudnionych jako atrakcyjny sposób na zorganizowanie stylu pracy. Na kolejnych miejscach znajdują się benefity pozapłacowe wpływające na obniżenie kosztów życia, co w warunkach wciąż wysokich cen ma ogromne znaczenie dla pracowników. Chodzi o dofinansowanie paliwa, którego oczekuje 28% pracowników oraz darmowe wyżywienie w pracy (26%)” – czytamy dalej.
Zdecydowanie mniej doceniane przez pracowników benefity to kolejno: praca zdalna przez 2-3 dni w tygodniu, nielimitowane dni urlopowe (po 15% wskazań), wsparcie finansowe pasji (14%), dofinansowanie zdalnych form rozrywki, jak np. Netflix (10%) oraz wsparcie psychologiczne (9%).
Badanie pracowników przeprowadzono na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna metodą CAWI (Camputer-Assisted Web Interview) na próbie liczącej N=1108 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 3-6 października 2023. Metoda: CAWI.
Źródło: ISBnews