Polskie sklepy internetowe zajmujące się sprzedażą cross-border najczęściej wybierały w br. rynki Niemiec, Czech i Rumunii, wynika z raportu polskiej platformy sklepowej IdoSell. Według jej danych sklepy zorientowane na rynki zagraniczne odnotowywały wzrost GMV (tj. wartości złożonych zamówień) o 73% w 2020 r. i o 53% w 2021 r.; w tym samym czasie tych z polskiego rynku wzrastała odpowiednio o 39% i 24%.
„Nasze dane pokazują, że polskie sklepy z roku na rok coraz śmielej wychodzą na kolejne rynki. Sprzedawcy patrzą też w zupełnie nowych kierunkach. Na popularności zyskują chłonne rynki Europy Środkowo-Wschodniej” – powiedziała international bussines development manager w IdoSell Aleksandra Kubicka, cytowana w komunikacie.
Jak wynika z raportu IdoSell, w ciągu ostatnich lat polskie sklepy sprzedawały najwięcej na rynku niemieckim. Ci merchanci, którzy zdecydowali się zainwestować w rozwój swojego biznesu w tym kierunku, zyskali całkiem sporo. W 2019 roku (w okresie od stycznia do kwietnia) GMV (Gross Merchandise Value, czyli wartość złożonych zamówień) sklepów sprzedających do Niemiec wynosiło ponad 39 mln zł, a w 2022 r. – ponad 128 mln zł. Kolejnym rynkiem, na którym chętnie i dużo sprzedają sklepy na IdoSell, są Czechy (w 2019 GMV na poziomie 18 mln zł, w 2022 ponad 62 mln zł), podano.
„Ciekawa zmiana miała miejsce na ostatnim miejscu podium. W 2019 roku była tam Wielka Brytania (12 mln GMV), tymczasem w 2021 roku to miejsce należało już do Rumunii (ponad 28 mln zł GMV, w 2019 było to zaledwie 6 mln). Rynek brytyjski z GMV na poziomie 21 mln zł stał się dopiero siódmym w kolejności kierunkiem cross-border, wyprzedziły go Francja, Słowacja i Węgry” – czytamy w komunikacie.
Tuż za podium znalazły się takie kraje jak: Francja (GMV w 2019 ponad 9 mln zł, w 2022 prawie 27 mln zł), Słowacja (GMV w 2019 ponad 7 mln zł, w 2022 ponad 25 mln zł), Węgry (GMV w 2019 ponad 5 mln zł, w 2022 ponad 21 mln zł), Włochy (GMV w 2019 ponad 5 mln zł, w 2022 ponad 20 mln zł), Litwa (GMV w 2019 ponad 3,5 mln zł, w 2022 ponad 17 mln zł), Holandia (GMV w 2019 ponad 3,5 mln zł, w 2022 ponad 15 mln zł), Wielka Brytania (GMV w 2019 ponad 12 mln zł, w 2022 ponad 21mln zł), wymieniono także.
Z kolei największy przyrost liczby transakcji od 2020 do 2021 roku odnotowały sklepy, które sprzedawały do Słowacji (66%), Rumunii (59%), Czech (54%), Włoch (49%), Węgier (41%) i Niemiec (38%).
Jak zauważa IdoSell, w teorii sprzedaż cross-border najłatwiej jest zacząć poprzez marketplace. Na poszczególnych rynkach można skorzystać z Amazon, Cdiscount, Spartoo czy też Ebay. Wielu sprzedawców stawia sobie pytanie, czy (lub kiedy) warto otwierać własny sklep.
„W przypadku rynku niemieckiego wartość zamówień z obu źródeł rozkłada się mniej więcej po równo, sprzedaż na Amazonie to jednak dominujący trend polskiego handlu crossborder. Przy sprzedaży z Polski do Wielkiej Brytanii i Francji marketplace ma już mniejszy udział, tam własny sklep ma przewagę” – wskazała Kubicka.
„Specjaliści e-commerce już od dłuższego czasu mówią o tym, że cross-border to naturalny kierunek rozwoju sklepów internetowych. Potwierdzają to również badania IdoSell. Dynamika wzrostu biznesów, które zdecydowały się na wyjście na kolejne rynki, jest zdecydowanie wyższa niż tych, które koncentrują się tylko na sprzedaży w Polsce. W 2020 i 2021 r. sklepy te rosły o 73 i 53% (wzrost GMV). W tym samym czasie tych z polskiego rynku wzrastała o 39 i 24%” – podsumowano w materiale.
IdoSell to polska platforma sklepowa rozwijana przez IAI. W 2021 roku GMV (łączna wartość sprzedanych towarów) w e-sklepach IdoSell wyniosło ponad 14 mld zł. IdoSell współpracuje z takimi partnerami jak InPost, Klarna, Facebook, Google, Wish, Packeta, Stripe, Amazon.
Badaniu poddano wyniki sprzedaży ponad 6,5 tys. profesjonalnych sklepów internetowych.
Źródło: ISBnews