Nieco ponad 27% mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce zamierza w 2021 roku zainwestować w firmową flotę, co oznacza wzrost o prawie 10 pkt proc. w skali roku, podał Carefleet. Wzrost popytu na samochody w połączeniu z wciąż niepewną sytuacją rynkową mogą wpłynąć na większe zainteresowanie firm wynajmem długoterminowym i leasingiem, a także pojazdami używanymi. Jeśli przedsiębiorcy zrealizują swoje deklaracje, do flot sektora MŚP trafi ponad 1,1 mln samochodów.
Najwięcej firm – 17,4% – zamierza nabyć w tym roku tylko jeden samochód. Nieco ponad 8,5% ankietowanych przewiduje zakup od 2 do 5 pojazdów, przy czym istotnie częściej plany te dotyczą firm, które już teraz są w posiadaniu od 20 do 50 aut służbowych. Zaledwie 1,6% przedsiębiorstw deklaruje zwiększenie firmowej floty o więcej niż 6 samochodów, w tym połowa z nich o ponad 11 sztuk, wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla Research na zlecenie Carefleet.
„Wszystko wskazuje na to, że część firm z sektora MSP poważnie myśli o zrealizowaniu planów zakupowych, które pokrzyżował wybuch pandemii. Jeszcze na początku ubiegłego roku blisko 18% mikro, małych i średnich przedsiębiorców deklarowało chęć rozbudowania swoich flot samochodowych. Niepewna sytuacja gospodarcza spowodowana rozprzestrzenianiem się koronawirusa sprawiła, że już kilka miesięcy później niemal 25% z nich ograniczało do minimum lub całkowicie wstrzymywało zakupy aut” – powiedział dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet Bartosz Olejnik, cytowany w komunikacie.
Jak podkreślił, choć pandemia wciąż daje się wszystkim we znaki, wydaje się, że przedsiębiorcy powoli oswajają się z sytuacją i próbują odnaleźć w nowej rzeczywistości, czego przejawem są także działania podejmowane w zakresie utrzymania mobilności biznesu.
„Biorąc pod uwagę liczbę podmiotów funkcjonujących w sektorze MSP, jeśli ich właścicielom udałoby się zrealizować plany dotyczące zakupu aut, to w 2021 roku do flot mikro, małych i średnich firm mogłoby trafić nawet ponad 1,1 miliona nowych i używanych samochodów” – dodał.
Z raportu wynika także, że najczęściej o zakupie pojazdów służbowych myślą średnie przedsiębiorstwa zatrudniające od 50 do 249 pracowników. Aż 33,3% z nich zamierza w tym roku rozbudować flotę, z czego 17,5% o jedno auto, a 13,3% o 2 do 5 samochodów. Odsetek małych (10 – 49 pracowników) i mikro (1 – 9 pracowników) firm, które planują motoryzacyjne zakupy, to odpowiednio 26% oraz 21,7%.
Olejnik wskazał, że choć sektor MSP od lat chętnie korzysta z leasingu oraz wynajmu długoterminowego, to wciąż część przedsiębiorców przyzwyczajona jest do tradycyjnych metod finansowania, czyli kredytów lub zakupu ze środków własnych. Paradoksalnie, trudna sytuacja rynkowa spowodowana pandemią może zmienić podejście firm i otworzyć na nowe, bardziej efektywne rozwiązania.
„W przeciwieństwie np. do zakupu aut za gotówkę, wynajem długoterminowy nie skutkuje zamrożeniem kapitału, który może zostać wykorzystany do realizacji innych celów firmy, a minimum formalności i relatywnie niskie wymogi odnośnie do zabezpieczenia transakcji w porównaniu z kredytem bankowym stanowią dodatkową zachętę dla wielu przedsiębiorców znajdujących się w gorszej sytuacji finansowej. Co istotne, wynajem długoterminowy zapewnia nie tylko oszczędność czasu i pieniędzy, ale też tak ważną w obecnej sytuacji przewidywalność kosztów użytkowania pojazdów w długiej perspektywie” – dodał.
Według Olejnika, najprawdopodobniej znaczna część przedsiębiorców z sektora MSP, aby utrzymać mobilność swoich biznesów, będzie dokonywała zakupu samochodów na rynku wtórnym. Jest to trend, który przede wszystkim w mikro i małych firmach utrzymuje się od lat.
„Obecnie coraz większą popularnością nie tylko wśród klientów indywidualnych, ale również mikro i małych przedsiębiorców cieszą się samochody poleasingowe, które stanowią atrakcyjną i przede wszystkim wiarygodną alternatywę dla aut używanych sprowadzanych z zagranicy” – powiedział także.
Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Keralla Research, na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie N = 500. W badaniu biorą udział wyłącznie firmy prywatne, prowadzące aktywną działalność zarobkową (wyłączony z badań jest sektor publiczny, firmy państwowe, podmioty w stanie zawieszenia lub upadłości likwidacyjnej, fundacje, stowarzyszenia, organizacje pożytku publicznego itp.). Respondentami są osoby odpowiedzialne lub współodpowiedzialne za zarządzanie firmą.
Carefleet specjalizuje się w finansowaniu i zarządzaniu samochodami. Spółka należy do Grupy Crédit Agricole, obecnej w 59 krajach świata.
Źródło: ISBnews