Projekt „Wzmocnienie trwałości sieci kompleksowej poprzez zwiększenie dostępności i efektywności Portu Policez”, ogłoszony przez Port Police – spółkę z grupy kapitałowej Grupa Azoty – znalazł się wśród projektów wybranych do dofinansowania przez Unię Europejską w ramach Instrumentu Łącząc Europę (CEF) w perspektywie finansowej 2021-2027, podała Grupa Azoty. Jego całkowity koszt to 3,48 mln euro, a uzyskane dofinansowanie unijne to blisko 1,74 mln euro.
Projekt Portu Police obejmuje m.in. budowę węzła kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police. Planowane prace zwiększą dostępność do portu od strony lądu i od strony morza oraz zwiększą jego wydajność przeładunkową. Rozwój Portu zwiększy potencjał Grupy Azoty, w tym również jej największej inwestycji Polimery Police, podkreślono.
„Warto podkreślić, że po raz pierwszy w historii Port Morski w Policach otrzymał gwarancję zewnętrznego finansowania dla projektu, który służy realizacji jego zadań statutowych, a pośrednio również rozwojowi całej grupy kapitałowej Grupa Azoty. To duży sukces, tym bardziej, że Port Police jest jedynym portem, który otrzymał finansowanie w ramach tej edycji programu” – powiedział prezes Grupy Azoty Tomasz Hinc, cytowany w komunikacie.
Zgodnie z założeniami, wykonane zostaną prace studyjne dla dwóch zadań, tj. budowa węzła kolejowego dla Portu Police wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police wraz ze studium wykonalności oraz opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie poprawy dostępu do terminalu od strony lądu oraz budowa nabrzeży w Policach – nabrzeże ciężkie (uniwersalne) wraz ze studium wykonalności, podano w materiale.
Spółka podkreśla, że realizacja projektu otworzy drogę do realizacji prac inwestycyjnych w zakresie połączenia kolejowego Portu Morskiego Police z budowaną linią kolejową nr 437 oraz utworzenia nowych bocznic kolejowych na terenie portu. Możliwa będzie także rozbudowa nabrzeża ciężkiego uniwersalnego o planowanej długości 300 metrów, dzięki czemu łączna długość nabrzeża ciężkiego w porcie wyniesie docelowo 715 metrów.
Grupa Azoty zajmuje drugą pozycję w UE w produkcji nawozów azotowych i wieloskładnikowych, a takie produkty jak melamina, kaprolaktam, poliamid, alkohole OXO, czy biel tytanowa mają również silną pozycję w sektorze chemicznym, znajdując zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 15,9 mld zł w 2021 r.
Źródło: ISBnews