PKP Cargo przewiozło na krajowym rynku 6,1 mln ton towarów w kwietniu (-27,1% r/r), a praca przewozowa wyniosła w tym czasie 1,5 mld tkm (-27% r/r), podała spółka. Grupa odnotowała jednak w kwietniu zwiększone przewozy intermodalne (+5,9% m/m).
„To [zwiększone przewozy intermodalne] jest kolejny dowód na słuszność naszej strategii, aby przekształcać PKP Cargo z przewoźnika dla przemysłu ciężkiego w europejskiego operatora logistycznego, czego ważnym składnikiem jest wzrost przewozów intermodalnych. Stanowią one już ponad 15% naszej pracy przewozowej, a jeszcze kilka lat temu ten wskaźnik wynosił nieco ponad 6% ” – powiedział prezes Czesław Warsewicz, cytowany w komunikacie.
Przez pierwsze cztery miesiące 2020 r. pociągi Grupy PKP Cargo przewiozły łącznie na krajowym rynku 26,8 mln ton ładunków (-21,8% r/r). Wykonana praca przewozowa wyniosła 6,8 mld tkm (-21,3% r/r), podano także.
„Od grudnia 2018 roku rynek przewozów kolejowych w Polsce nieprzerwanie kurczy się r/r, a w kwietniu 2020 dynamika spadku r/r mocno przyspieszyła – co wynikało z negatywnego wpływu pandemii COVID-19 i związanych z nią obostrzeń natury gospodarczej oraz społecznej na aktywność ekonomiczną i w rezultacie, dostępne do przewozu wolumeny towarów. Wolumen przewozów na całym rynku wyniósł w tym czasie 16,3 mln ton (-18,2% r/r), tj. ukształtował się na najniższym poziomie od stycznia 2016 roku. W kwietniu 2020 roku wykonana przez rynek praca przewozowa obniżyła się w jeszcze większym stopniu do 3,7 mld tkm (-22,3% r/r), spadając do najniższego miesięcznego poziomu od grudnia 2016 roku. W porównaniu z marcem 2020 roku rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce skurczył się o 13,4% według masy towarowej i 15,3% pod względem pracy przewozowej” – czytamy dalej w komunikacie.
Sytuacja na rynku kolejowym generalnie jest w tym roku trudna, jeśli spojrzymy na wyniki wszystkich przewoźników, podkreśla PKP Cargo.
„W pierwszych czterech miesiącach 2020 roku zyskiwali mniejsi gracze, operujący głównie w segmencie intermodalnym oraz firmy specjalistyczne, a tracili najwięksi – uzależnieni od przewozów masowych. I tak największe spadki r/r w pracy przewozowej zanotowały takie firmy, jak STK (-74,6%), CD Cargo (-38,0%), DB Cargo (-29,5%), Inter Cargo (28,1%) czy Rail Polska (-27,1%). W tym czasie Grupa PKP Cargo zanotowała spadek -21,3% Największe wzrosty zanotowały z kolei firmy mające stosunkowo nieduży udział w rynku, takie jak Logistics&Transport (+63,1%), Metrans Polska (+46,0%), Ecco Rail (+41,6%) czy PUK Kolprem (+28,6%)” – wymieniono w komunikacie.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2019 r. miała 4,78 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews