Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Wideo
  • Konferencje
  • Waluty
  • Gaming
  • Nieruchomości
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
    • KONFLIKT W UKRAINIE
    • COVID RAPORT
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Wideo
  • Konferencje
  • Waluty
  • Gaming
  • Nieruchomości
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
    • KONFLIKT W UKRAINIE
    • COVID RAPORT
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona Główna Biznes

Przychody branży TSL pod presją PKB, presja kosztowa silna głównie przez płace

Dodane przez Bartłomiej Supernak
1 czerwca 2023
w dziale Biznes
0
transport
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

Spowolnienie gospodarcze w tym roku będzie wywierać presję na pracę przewozową i przychody w branży TSL (transport, spedycja, logistyka), choć transport pasażerski może wykazywać pod tym względem większą odporność od towarowego, oceniają analitycy Banku Pekao. Jednocześnie obciążenie kosztami (głównie oczekiwania płacowe, przy być może nieco słabszej niż przed rokiem presji ze strony cen paliw i energii) pozostanie – według nich – silne do końca 2023 r.

„Pomimo lekkiej poprawy oczekiwań samej branży odnośnie rozwoju sytuacji trzeba pamiętać, że polska i unijna gospodarka znajdują się nadal w fazie głębokiego spowolnienia Głównym czynnikiem hamującym jest tutaj osłabienie popytu krajowego, zwłaszcza prywatnego ( oraz jego wpływ na sprzedaż detaliczną i produkcję (przede wszystkim dóbr konsumpcyjnych trwałego użytku) Nasze prognozy zakładają, że dynamika polskiego PKB w 2023 r wyniesie około 1%. Pesymistyczne pozostają też prognozy Komisji Europejskiej (m.in. stagnacja u naszych głównych partnerów handlowych)” – czytamy w raporcie „Transport i logistyka. Pomiędzy pandemią a zieloną transformacją. Ocena kondycji i wyzwań sektora TSL”.

Według analityków, spowolnienie obejmujące całą UE 27 mogą odczuć zarówno przewozy krajowe (ochłodzenie w handlu, mniej zamówień w przemyśle), jak i międzynarodowe (eksport i import, przewozy realizowane w całości poza granicami naszego kraju). Słabszy popyt może odbijać się niekorzystnie na stawkach przewozowych i stronie przychodowej.

„Natomiast w transporcie pasażerskim duża część przewozów kolejowych i drogowych ma charakter usługi niezbędnej (np. dojazdy do pracy). Z kolei ruch turystyczny (zwłaszcza kolejowy i lotniczy) powinien być w znacznym stopniu stabilizowany przez silne przywiązanie Polaków do wyjazdów wakacyjnych. Pasażerska praca przewozowa może zatem wykazać wyższą odporność w porównaniu z transportem towarowym, tym bardziej, że wciąż trwa tutaj odbudowa po skutkach pandemii” – czytamy dalej.

Pekao zakłada, że w 2023 r. najmocniej na koszty branży TSL może oddziaływać presja płacowa.

„Nasze prognozy przewidują, że inflacja aż do IV kw. 2023 może pozostać dwucyfrowa. Wzrost kosztów życia będzie przekładać się na oczekiwania płacowe pracowników, w związku z czym w całym sektorze przedsiębiorstw spodziewamy się dwucyfrowej dynamiki płac w 2023 r. Presja ta będzie tym silniejsza w branżach odczuwających niedobory pracowników, a niektóre gałęzie sektora TSL już w 2022 r wyróżniały się wysoką dynamiką kosztów pracy. Słabszy popyt towarzyszący ochłodzeniu koniunktury gospodarczej będzie neutralizować ten czynnik tylko częściowo” – napisano w raporcie.

Nieco lepsze wydają się – w ocenie analityków banku – perspektywy odnośnie presji ze strony kosztów energii i paliw.

„Rozwój wydarzeń i koniec sezonu grzewczego oddaliły ryzyko kryzysu energetycznego w Europie, co przełożyło się na wyraźny spadek cen energii elektrycznej (zarówno bieżących, jak i terminowych) Również ceny ropy naftowej spadły znacznie poniżej ubiegłorocznych szczytów, a prognozy na kolejne kwartały są 'płaskie’. W rezultacie średnioroczne ceny paliw i energii mogą kształtować się poniżej poziomów z ubiegłego roku (biorąc poprawkę na wciąż wysoką niepewność związaną z tocząca się tuż za granicami UE pełnoskalową wojnę). Nie zmienia to jednak faktu, że patrząc historycznie pozostaną one wysokie, nadal mocno obciążając ekonomikę firm transportowych i logistycznych” – podsumowano w materiale.

Źródło: ISBnews

Poprzedni post

Catella Poland analizuje projekty mieszkaniowe, nie wyklucza wejścia na rynek magazynowy

Następny post

Fit for 55 oznacza dla Polski ok. 80-90 tys. bezemisyjnych ciężarówek do 2030

Creotech Instruments

Creotech Instruments z dwoma porozumieniami o współpracy

JSW

JSW ma umową na 85 mln zł pożyczki z NFOŚiGW na projekt dot. odmetanowania

dokumenty

Ruszył nabór firm do Programu Partnerskiego Expo 2025 Osaka, Kansai w Japonii

ING

ING Bank Śląski udostępnił kredyty dla firm oparte o wskaźnik WIRON

Gaz-System

Gaz-System zakończył budowę gazociągu Gustorzyn-Wronów

auto

Import aut używanych wzrósł o 4,9% r/r do 70 tys. sztuk we wrześniu

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Bank Millennium

Bank Millennium utworzył 673 mln zł rezerw na kredyty CHF w III kw. 2023

Sfinks

Sprzedaż gastronomiczna Sfinksa wzrosła o 16,4% r/r do 15,5 mln zł we wrześniu

pieniądze

Decyzja RPP zdejmuje krajowy czynnik ryzyka ze złotego

finanse

Nie można wykluczyć obniżki stóp proc. o 25 pb w XI

WIG

Indeks WIG20 wzrósł o 0,81% na zamknięciu w środę

Creotech Instruments

Creotech Instruments z dwoma porozumieniami o współpracy

wykres

Inflacja konsumencka CPI będzie spadać w kolejnych kwartałach

pieniądze

RPP zgodnie z oczekiwaniami

biznes

Lubelski Chmiel Investment skupi 84,2 tys. akcji Skarbiec Holding w wezwaniu

finanse

Dostosowanie stóp proc. jest spójne z realizacją celu inflacyjnego w średnim terminie

Twitter LinkedIn Facebook Youtube LinkedIn


Inwestycje.pl
 to portal, w którym znajdziesz aktualne wiadomości z kraju, bieżące informacje ze spółek, komentarze, analizy i opinie.

ADRES:

INWESTYCJE.PL SP. Z O.O.
Ul. Łąkowa 3/5,
90-562 Łódź

NIP: 7252307078
REGON: 388224470
KRS: 0000885306

KONTAKT:

Ogólny: biuro@inwestycje.pl
Redakcja: redakcja@inwestycje.pl
Współpraca: reklama@inwestycje.pl

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Wideo
  • Konferencje
  • Waluty
  • Gaming
  • Nieruchomości
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
    • KONFLIKT W UKRAINIE
    • COVID RAPORT

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.