Przychody z tytułu wykonywania działalności telekomunikacyjnej spadły o 0,4% r/r i wyniosły 40,63 mld zł w 2022 r., wynika z „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2022 r.” Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).
„W 2022 r. przychody z tytułu wykonywania działalności telekomunikacyjnej wyniosły 40,63 mld zł i tym samym były o 0,4% niższe w porównaniu do roku poprzedniego. Wartość wydatków na inwestycje telekomunikacyjne wyniosła 11,24 mld zł, co stanowi wzrost w stosunku do 2021 r. o 26,3%. Wartość infrastruktury na koniec 2022 r. wyniosła 47,84 mld zł. Oznacza to wzrost w stosunku do poprzedniego roku sprawozdawczego o 10,7%” – czytamy w raporcie.
Telefonia ruchoma w 2022 r. stanowiła 35,2% wartości rynku telekomunikacyjnego. Przychody z usług wzrosły o 7,6% r/r do 14,4 mld zł.
Przychody ze świadczenia usług telefonii stacjonarnej wyniosły 1,07 mld zł, tj. o 12,6% mniej r/r. Stale maleje penetracja usługami (łączami) telefonii stacjonarnej. W ubiegłym roku wskaźnik procentowy dla całego kraju wyniósł 6,8%, wskazał też Urząd.
Przychody z usług telefonii VoIP odnotowały spadek o 5,5% r/r do 0,32 mld zł.
„Wartość usług dostępu stacjonarnego do internetu w 2022 r. wyniosła 5,42 mld zł. Przychody były wyższe niż rok wcześniej o 9,7%. Średni miesięczny przychód na użytkownika zwiększył się o 3,8% i wyniósł 49,33 zł” – czytamy dalej w raporcie.
„W przypadku przychodów z usług dostępu mobilnego do sieci internet pod uwagę wzięto, podobnie jak w przypadku liczby użytkowników internetu mobilnego, dedykowane dostępy za pomocą modemów, kart, kluczy. W 2022 r. przychód z usług dostępu mobilnego wzrósł o 2,4% do 2,3 mld zł. W 2022 r. klienci dostępu mobilnego, świadczonego za pomocą dedykowanych urządzeń typu modemy, karty czy klucze, podobnie jak rok wcześniej, stanowili mniej niż połowę klientów Zwiększył się średni przychód na użytkownika w dostępie mobilnym. W 2022 r. kształtował się na poziomie 21,54 zł (wzrost o 0,3 pkt proc.)” – napisał też Urząd.
Przychody z rynku usług wiązanych z roku na rok rosną, w ubiegłym roku wyniosły 11,93 mld zł. Liczba abonentów wzrosła do 13,92 mln, wskazano dalej.
W 2022 r. wartość rynku płatnych usług telewizyjnych wzrosła o 0,7% r/r i wyniosła 6,79 mld zł.
Źródło: ISBnews