Liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5 t w Polsce wyniosła 3 021 w maju 2021 r., co oznacza wzrost o 188,3% r/r, podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) na podstawie wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów.
„W maju 2021 r. zarejestrowano 3 021 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to niemal 3 razy więcej niż przed rokiem, ale mniej niż w kwietniu br. (-6,9%). Wysoki wzrost rok do roku, to z jednej strony efekt niskiej bazy związanej z całkowitym lockdownem wprowadzonym od połowy marca ub.r. w związku z COVID-19. Z drugiej jest to bardzo wysoki rezultat rejestracji w grupie samochodów ciężarowych, w której przybyło 2 889 pojazdów. W tej części rynku nadal obserwujemy dynamiczne odrabianie wcześniejszych strat. To drugi po maju 2019 r. (3 196 szt.) najlepszy miesięczny rezultat maja i trzeci w tym roku po marcu (3 213 szt.) i kwietniu (3 166 szt.)” – czytamy w komunikacie.
Drugi miesiąc z rzędu, w obydwu kategoriach składowych mieliśmy zgodny kierunek zmiany – rynek samochodów ciężarowych zwiększył się o 203,8% r/r a autobusów o 36,1%, dodano.
„W grupie samochodów ciężarowych poprawę zanotowaliśmy we wszystkich kategoriach – liczba ciągników samochodowych, najliczniejszych, wzrosła ponad trzykrotnie o 287,5%, podwozi ciężarowych o 84,1%, a samochodów specjalnych o 39,6%. Dostawy łącznie wszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 2 889 szt. a autobusów 132 szt. W grupie tych ostatnich pojazdów mimo wzrostu r/r patrząc na wyniki ostatnich pięciu lat (2015 – 2019) przed pandemią był to rezultat poniżej przeciętnego poziomu (217 szt.) dla analogicznego miesiąca. Z drugiej strony był to jak dotąd najwyższy miesięczny wynik dotychczas w tym roku” – czytamy dalej.
Od początku 2021 roku przybyło 14 039 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t, co oznacza dwukrotny wzrost (+96,6%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji przybyło więcej o 105,2% w porównaniu z rezultatem w tym samym okresie 2020 r., a w grupie autobusów ubyło o 6,7%. Porównanie z analogicznym okresem 2019 roku w grupie samochodów ciężarowych wskazuje na poziom bardzo zbliżony (+0,4%) natomiast rynek autobusów jest ciągle ponad połowę mniejszy (-54,8%), podano także.
Źródło: ISBnews