Rejestracje nowych samochodów dostawczych i ciężarowych (użytkowych) łącznie osiągnęły liczbę 8 741 w październiku br., tj. o 4,92% mniej r/r, wynika z danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), podał IBRM Samar.
„W październiku 2020 roku wydziały komunikacji w Polsce zarejestrowały 8 741 nowych pojazdów użytkowych, czyli samochodów dostawczych (w tym minibusów) oraz ciężarówek. To wynik o 11,52% większy niż we wrześniu tego roku, ale o 4,92% mniejszy w zestawieniu z październikiem roku 2019 – wynika z analizy danych pozyskanych z CEPiK. W okresie od stycznia do października 2020 r. zarejestrowanych zostało 68 405 nowych pojazdów użytkowych. Był to wynik o 25,3% (23 172 szt.) mniejszy niż w takim samym okresie 2019 roku” – czytamy w komunikacie.
W październiku 2020 r. zarejestrowanych zostało 6 341 nowych samochodów dostawczych o DMC do sześciu ton. To wynik o 7,51% lepszy niż we wrześniu tego roku oraz o 4,14% mniejszy, gdy zestawimy go z październikiem 2019 roku. Od początku roku w Polsce zostało zarejestrowanych 53 097 nowych samochodów dostawczych, o 20,98% (14 097 szt.) mniej (r/r), podano także.
„Kondycja rynku samochodów dostawczych jest na razie lepsza niż aut osobowych. Zdaniem firm motoryzacyjnych, może to wynikać z faktu, że pandemia nie dla wszystkich przedsiębiorstw oznacza zahamowanie rozwoju. Realizacja prozdrowotnego hasła 'zostań w domu’ przyniosła rozwój handlu internetowego, a w ślad za nim – dostaw kurierskich, zarówno na skalę lokalną, jak i ogólnopolską. Większą niż wcześniej popularnością zaczął cieszyć się także wynajem, zwłaszcza krótkoterminowy. Firmy dostarczające towary potrzebowały bowiem szybko uzupełnić swoją flotę pojazdów. Branża obawia się jednak, że proces ten nie potrwa długo, bo potrzeby przewoźników w tym zakresie zostaną szybko zaspokojone. Ponadto, jeśli pandemia utrzyma się dłużej i wpłynie na obniżenie aktywności gospodarczej, trzeba będzie się liczyć ze spadkiem popytu na auta dostawcze” – czytamy dalej.
Najpopularniejszym modelem auta dostawczego na koniec października 2020 r. było Renault Master. Polacy od początku roku zarejestrowali 5 457 egzemplarze, o 14,35% mniej w porównaniu z takim samym okresem ub.r. Na drugiej pozycji był Mercedes Sprinter, którego wynik to 4 963 samochody, o 3,09% mniej (r/r). Trzecia pozycja przypadła w udziale Fiatowi Ducato (4 920 szt., wzrost o 6,06%). Tuż za podium znalazło się Iveco Daily (3 126 pojazdów, mniej o 27,01% r/r). Na piątym miejscu był Ford Transit. Polacy kupili i zarejestrowali 2 733 takie auta, o 13,62% mniej (r/r). Na szóstej pozycji znalazło się Renault Trafic. Od początku roku do rąk klientów trafiły 2 199 egzemplarzy, o 10,97% mniej w zestawieniu z takim samym okresem ubiegłego roku, podał także Samar.
Źródło: ISBnews