Szacunkowe rekompensaty dla zarządcy infrastruktury kolejowej PKP PLK SA z tytułu utraconych przychodów ze względu na rezygnację z opłaty rezerwacyjnej, tzw. mark’upów i stosowanie obniżonej opłaty podstawowej mogą sięgać kwoty 3,56 mld zł w ciągu dwóch lat, wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym.
Projekt trafił do konsultacji i uzgodnień.
Projekt zakłada, że zarządca infrastruktury kolejowej- ministrem właściwym do spraw finansów oraz ministrem właściwym do spraw transportu – będzie mógł zrezygnować z części opłaty podstawowej (maksymalnie do 50%) związanej z rodzajem wykonywanych przewozów oraz zrezygnować z pobierania opłaty rezerwacyjnej w sytuacjach nadzwyczajnych: w czasie stanu wyjątkowego, stanu klęski żywiołowej oraz stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, oraz w przypadku wystąpienia innych zdarzeń.
Za utracone przychody z tytułu niepobrania albo obniżenia opłat zarządca infrastruktury otrzyma finansowanie ze środków budżetu państwa, a wypłaty środków będzie dokonywał minister właściwy do spraw transportu.
„Szacunkowe rekompensaty utraconych przychodów zarządcy infrastruktury kolejowej w okresie 2 lat z tytułu niepobrania opłaty rezerwacyjnej, tzw. mark’upów i stosowania obniżonej opłaty podstawowej mogą sięgać kwoty 3,56 mld zł” – czytamy w OSR.
Wysokość rekompensaty utraconych przychodów zarządcy została oszacowana na podstawie danych przedstawionych przez PKP PLK S.A na podstawie dotychczasowych doświadczeń, podano także.
Zwolnienia z opłat lub ich części stanowić będą pomoc publiczną podlegającą notyfikacji Komisji Europejskiej i będą mogły być udzielone zgodnie z postanowieniami zawartymi w decyzji Komisji Europejskiej, podkreślono.
Źródło: ISBnews