Rozpoczęły się konsultacje publiczne założeń projektu Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ), które potrwają do 13 października 2024 r. i dotyczą oferty przewozowej m.in. częstotliwości kursowania pociągów, ich relacji, a także zasady wyznaczania stacji, na których będą się zatrzymywały, podała spółka CPK (Centralny Port Komunikacyjny).
Celem konsultacji jest zebranie opinii i uwag od obecnych i przyszłych pasażerów kolei, jednostek samorządu terytorialnego, organizacji społecznych, eksperckich i branżowych oraz środowiska naukowo-technicznego. To czwarta ścieżka szeroko zakrojonego procesu konsultacji, który obejmuje też uzgodnienia z przewoźnikami kolejowymi, organizatorami transportu z kraju i zagranicy oraz ministerstwami transportu krajów ościennych, podano.
„Zgodnie z zapowiedziami uruchamiamy szerokie konsultacje HRJ. Do tej pory oferta połączeń dalekobieżnych nie była tak szeroko konsultowana ze społeczeństwem i branżą” – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, cytowany w komunikacie.
„Wyniki rozpoczynających się konsultacji publicznych HRH stanowić będą istotny wkład w rozwój transportu kolejowego w Polsce. Chcemy, aby HRJ był narzędziem dostosowanym do rzeczywistych potrzeb pasażerów, dlatego zachęcamy wszystkich obywateli, organizacje społeczne i branżowe oraz jednostki samorządu terytorialnego do aktywnego udziału w procesie konsultacyjnym. Zgłoszone uwagi i sugestie będą miały wpływ na kształt przyszłych rozkładów jazdy i całej docelowej oferty przewozowej” – dodał członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych Piotr Rachwalski.
HRJ to nowoczesne narzędzie do planowania rozkładu jazdy pociągów na terenie całej Polski, mające na celu wskazanie docelowej sieci połączeń organizowanych przez państwo. Projekt zakłada skoordynowanie połączeń międzywojewódzkich i międzynarodowych z uwzględnieniem zarówno przewozów publicznych, jak i komercyjnych, podkreślono.
„Będziemy dążyć do tego, aby rozkład jazdy pociągów dalekobieżnych w Polsce stanowił atrakcyjną i stabilną ofertę dla pasażerów. W związku z tym, że HRJ opiera się na stałych liniach komunikacyjnych, analogicznie jak w komunikacji miejskiej, jest on modułowy i, w zależności od możliwości finansowych lub dostępności taboru, umożliwia stopniowe zagęszczanie siatki połączeń według jednolitego wzorca” – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Spółka podała, że w ramach HRJ każdy powiat w Polsce zostanie włączony w sieć połączeń dalekobieżnych bezpośrednio lub poprzez skoordynowane z nimi pociągi regionalne lub autobusy. Taka koncepcja organizacji połączeń pozwoli skomunikować ze sobą miasta powiatowe w Polsce. Znacząco ułatwi to nie tylko podróże w skali całego kraju, ale także usprawni komunikację w skali regionalnej. HRJ stworzy spójny i czytelny dla podróżnego system zapewniający cykliczność rozkładu jazdy, przewidywalność podróży i łatwe przesiadki. Przyjęte rozwiązania powinny być stabilne na przestrzeni lat.
Obecnie konsultowany jest horyzont 2035, jako najbardziej reprezentatywny okres, dla którego założenia infrastrukturalne są ustabilizowane, a realizacja kluczowej inwestycji, jaką jest linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) „Y” – potwierdzona. Wszystkie założenia dotyczące HRJ na ten rok zostały zebrane w materiale konsultacyjnym, w którym dla każdej linii komunikacyjnej szczegółowo opisane zostały m.in. funkcje linii, zakładana częstotliwość, założenia koordynacyjne i podstawowe mierniki eksploatacyjne, podano również.
„Wnioski z czterech ścieżek konsultacji zostaną zebrane w raportach podsumowujących i uwzględnione w ofercie przewozowej i wstępnym rozkładzie jazdy. Będą też przedmiotem kolejnych etapów konsultacji publicznych dotyczących rozporządzenia ministra właściwego ds. transportu w sprawie planu transportowego. Docelowo część połączeń dalekobieżnych w ramach HRJ będzie realizowana przez przewoźników na zasadach komercyjnych, w tym w standardzie KDP. Układ tych połączeń jest projektowany na podstawie szczegółowych analiz, jednak ostateczna decyzja o ich uruchamianiu będzie należała do przewoźników. Oznacza to, że trasa, schemat postojów i przyjęta prędkość maksymalna mogą być odmienne od tych, zakładanych w obecnej wersji HRJ” – czytamy dalej w materiale.
Projekt Horyzontalnego Rozkłady Jazdy opracowywany jest z myślą o długoterminowej perspektywie, obejmując lata 2031-2040, z możliwością dalszego rozwoju. Na bazie HRJ dla 2035 roku powstaną wersje na kolejne lata, uwzględniające zmiany w infrastrukturze kolejowej, możliwości organizacyjne rynku i finansowe państwa tak, aby stworzyć w Polsce nowoczesny i zrównoważony system transportu kolejowego, dostosowany do potrzeb pasażerów, wskazano.
Projekt HRJ realizowany jest wspólnie przez Ministerstwo Infrastruktury (odpowiedzialne m.in. za segment przewozów dotowanych oraz ramy funkcjonowania rynku kolejowego w Polsce), PKP Polskie Linie Kolejowe, zarządcę infrastruktury kolejowej w Polsce (odpowiedzialnego za alokację przepustowości i umowy ramowe z przewoźnikami), spółkę CPK (odpowiedzialną za koordynację prac merytorycznych nad HRJ i budowę nowych linii dużych prędkości w Polsce), Centrum Unijnych Projektów Transportowych (odpowiedzialne za wsparcie merytoryczne projektu) przy współpracy z Urzędem Transportu Kolejowego (dbającym o to, aby proces przygotowania HRJ nie dyskryminował żadnego zainteresowanego podmiotu).
Źródło: ISBnews