Odpowiedzialność za transport EagleEye do bazy w Vandenberg w Kalifornii przejął już od Creotech Instruments operator misji spółka Exolaunch. Satelita będzie przechodził jeszcze na miejscu testy funkcjonalne w celu weryfikacji poprawności działania wszystkich podsystemów satelity po odbytym transporcie, poinformował ISBtech kierownik projektu EagleEye w Creotech Instruments Marcin Mazur.
„Satelita EagleEye dotarł do Los Angeles. Wczoraj otrzymaliśmy potwierdzenie o zakończeniu procedur transportowych. Odpowiedzialność za transport EagleEye do bazy przejął operator misji spółka Exolaunch GmbH. Odprawa satelity została przeprowadzona na terenie lotniska w Los Angeles. Obecnie EagleEye oczekuje w magazynie na transport do Vandenberg Space Force Base, gdzie przeprowadzona zostanie integracja satelity z rakietą firmy SpaceX i docelowo wystrzelenie” – powiedział ISBtech Mazur.
„Satelita EagleEye będzie przechodził jeszcze testy funkcjonalne na miejscu, które odbędą się po przetransportowaniu go do bazy w Kalifornii. Ich celem jest weryfikacja poprawności działania wszystkich podsystemów satelity i potwierdzenie jego zdolności do wykonywania swojej funkcji na orbicie. Następnie zostanie przeprowadzona integracja satelity z systemami firmy wynoszącej, czyli SpaceX. Wszystkie podejmowane działania na miejscu zostaną przeprowadzone przez przedstawicieli firmy ExoLaunch, SpaceX oraz we współpracy z inżynierami Creotech Instruments” – wskazał kierownik projektu EagleEye.
Jak zaznaczył, skuteczna integracja satelity EagleEye to przede wszystkich dobrze zaplanowana kampania testowa, praca inżynierów oraz zgodność wszystkich podejmowanych prac z procedurami.
„Aby mieć pewność, że zarówno w trakcie integracji oraz późniejszej separacji na docelowej orbicie wszystko pójdzie zgodnie z planem, przeprowadza się dodatkowo testy satelity z modelem pierścienia separacyjnego wyrzutnika a następnie przed i po testach wibracyjnych, satelita testowany jest z docelowym systemem separacji. Każdy z tych testów EagleEye zakończył pozytywnie” – dodał Mazur.
Podkreślił też, że transport, wyniesienie oraz separacja na orbicie są ubezpieczone.
Satelita EagleEye wyposażony jest w teleskop zbudowany i dostarczony przez firmę Scanway, który pozwoli na robienie zdjęć powierzchni Ziemi w pasmach widzialnym oraz bliskiej podczerwieni. Ponadto satelita wyposażony jest w silnik jonowy, który pozwoli na obniżenie orbity z 510 km do 350 km, operacja ta pozwoli na uzyskanie bardziej szczegółowych zdjęć.
„EagleEye jest najbardziej zaawansowanym satelitą i pierwszym mikrosatelitą, króry powstał w Polsce. Satelita ma potencjał umieścić Polskę w elitarnym gronie państw zdolnych do tworzenia takich zaawansowanych systemów kosmicznych, które to mogą być wykorzystywane na potrzeby krajowe, przez Europejską Agencję Kosmiczną, a także przez komercyjnych klientów z całego świata. Dotychczas tylko osiem podmiotów w Europie zademonstrowało zdolność do zbudowania i przetestowania w przestrzeni kosmicznej satelity o masie przynajmniej 50 kg” – podsumował kierownik projektu EagleEye.
Creotech Instruments jest największą polską firmą produkującą i dostarczającą na światowy rynek technologie kosmiczne oraz specjalistyczną elektronikę i aparaturę, m.in. na potrzeby komputerów kwantowych, kryptografii kwantowej czy laboratoriów fizyki kwantowej i wysokich energii. Spółka zadebiutowała na głównym rynku GPW w 2022 r., przenosząc się z rynku NewConnect.
Źródło: ISBnews