PARTNER PORTALU
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona Główna Biznes

Sezon piwny rozczarował, lato pogłębiło spadek rynku do 8% r/r

Dodane przez Bartłomiej Supernak
13 października 2025
w dziale Biznes
0
butelki, piwo
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

Zakończony sezon piwny był rozczarowujący i prawdopodobnie pogłębił skalę spadków z pierwszego półrocza bieżącego roku, w którym branża odnotowała zmniejszenie wolumenu przekraczające 6%, powiedział ISBnews dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie Bartłomiej Morzycki. Po 9 miesiącach br. spadek spożycia mógł wynieść 8% r/r i taki też może być wynik rynku w ujęciu całego 2025 roku. Jedyną kategorią, która rośnie – i to w tempie dwucyfrowym – są piwa bezalkoholowe, które stanowią już ok. 8% rynku piwa.

„Zakończony sezon piwny był rozczarowujący. Niestety, już w I półroczu odnotowaliśmy spadek przekraczający 6%. Miesiące letnie nie przyniosły poprawy, a wręcz pogłębiły skalę spadków. Był to więc najsłabszy sezon dla branży piwowarskiej od bardzo dawna. Do przyczyn możemy na pewno zaliczyć pogodę, która w tym roku była wyjątkowo niekorzystna i znacznie gorsza niż np. rok wcześniej. Ale przyczyn nie upatrywałbym jedynie w pogodzie, gdyż sytuacja na rynku piwa i szerzej – na rynku alkoholowym – ma swoje głębsze podstawy” – powiedział w wywiadzie dla ISBnews Morzycki.

„Od dłuższego czasu obserwujemy stały trend zmniejszania spożycia alkoholu przez duże grupy konsumentów. Cześć z nich całkowicie rezygnuje z alkoholu, a część ogranicza spożycie. Motywacją dla takich decyzji jest zarówno kwestia zdrowia, jak też fakt, że piwo w ostatnim czasie wyraźnie zdrożało i przez wielu konsumentów jest postrzegane jako dość drogie. Jako część rynku dóbr szybkozbywalnych (FMCG) odczuwamy pogorszenie koniunktury i widzimy zaciskanie pasa przez wielu konsumentów. Paradoksalnie, z danych statystycznych dotyczących wynagrodzeń mogłoby wynikać, że siła nabywcza rośnie i za średnie wynagrodzenie można zakupić więcej piwa, ale pozostaje to wyłącznie w sferze teorii – w praktyce konsumenci kupują mniej i to wyraźnie” – podkreślił.

Dyrektor szacuje, że po 9 miesiącach 2025 roku wolumenowy spadek sprzedaży piwa mógł wynieść nawet 8% r/r.

„Sezon letni już za nami, więc skoro wtedy rynek nie odrobił strat, trudno spodziewać się znaczącej zmiany w końcówce roku. To będzie prawdopodobnie najgłębszy spadek rynku, większy niż w 2023 r., kiedy zmagaliśmy się ze skutkami wysokiej inflacji” – wskazał.

Z kolei piwa bezalkoholowe są jedyną kategorią piwną, która rośnie w tym roku, i to w tempie dwucyfrowym, dodał. 

„W przeciwieństwie do całego rynku, piwa bezalkoholowe są jedyną rosnącą kategorią, i to w dodatku rosnącą dość szybko, gdyż w tempie dwucyfrowym. Jest to konsekwencją wspomnianych wyżej trendów konsumenckich, gdyż dla dużej grupy osób rezygnującej lub ograniczającej spożycie napojów z procentami piwo bezalkoholowe jest zdrową alternatywą, bezpiecznym substytutem dającym porównywalne doznania smakowe bez ryzyka związanego z etanolem – widzimy potwierdzenie tego w praktycznie wszystkich badaniach konsumenckich” – powiedział dyrektor.

„Konsumenci mogą wybierać swoje ulubione piwa w wybranej wersji – z procentami lub bez i – jak widzimy – ten rynek się powiększa. Częściowo rekompensuje spadki sprzedaży piw alkoholowych, natomiast nadal jest stosunkowo niewielki, wynosi ok. 8% całości rynku, więc nawet dynamiczny wzrost nie ma wpływu na negatywny obraz całości” – dodał.

Zaznaczył, że największymi obecnie wyzwaniami dla branży pozostaje wdrożenie systemu kaucyjnego, który jest dużą inwestycją i wysiłkiem organizacyjnym oraz zaostrzenie dyskusji wokół polityki alkoholowej.

„Cały czas nie tracimy nadziei na uratowanie obecnie funkcjonujących systemów kaucyjnych dla butelek zwrotnych, które są efektywne i nigdy nie powinny zostać wchłonięte do systemu dla opakowań jednorazowych. W reżimie nowych przepisów takie butelki przestają być opłacalne. System rozrywa obecnie działające łańcuchy obiegu tych butelek i w konsekwencji mogą one wypaść z rynku, gdyż producenci nie będą mieli motywacji, aby korzystać z tego typu opakowania” – powiedział dyrektor.

„Kolejnym wyzwaniem jest zaostrzenie się dyskusji wokół polityki alkoholowej. Mamy dosłowną eksplozję pomysłów, bez rzetelnego zastanowienia się nad skutkami ich realizacji. Z jednej strony resort finansów gwałtownie planuje podnosić akcyzę, a w Sejmie mamy już 3 projekty zmiany ustawy o wychowaniu w trzeźwości, a czwarty projekt przedstawiło właśnie Ministerstwo Zdrowia. Sprawia to wrażenie chaosu i naprawdę trudno powiedzieć, czego mamy się spodziewać, gdyż w tych propozycjach znalazły się zapisy kuriozalne, jak np. zakaz reklamy i sprzedaży piw bezalkoholowych, czyli uderzenie w tę część rynku, która stanowi akurat pozytywną zmianę i która wręcz powinna być wspierana przez państwo, tak jak ma to miejsce w wielu krajach Europy Zachodniej” – dodał.

Ocenił, że w Polsce niekoniecznie mamy do czynienia z walką z alkoholizmem, a bardziej z samą kategorią piwa.

„Mam wrażenie, że niektórzy chcą walczyć głównie z piwem, jakby to spadające przecież najszybciej spożycie piwa było najważniejszym problemem alkoholowym. Trudno nam się pogodzić z faktem niedostrzegania patologii spożycia małpek i kierowania uwagi np. na kwestie reklamy, czyli sprawy raczej drugorzędnej. Wydaje się, że mamy tu do czynienia z działaniami inspirowanymi przez tych, którym zależy na odciąganiu uwagi od najważniejszych problemów, a próba pogorszenia warunków funkcjonowania piwa jest grą interesów, w którą próbuje wciągać się polityków” – podkreślił Morzycki.

Jego zdaniem istniejące wyzwania i ryzyko kolejnych może doprowadzić do powolnego znikania browarów, bo wykorzystują one – nawet największe – ok. 70% swoich mocy produkcyjnych. Ryzyko, że część z nich nie przetrwa, jest stosunkowo duże.  

„Niestety, biorąc pod uwagę powyższe ryzyka – a wymieniłem tylko część z pojawiających się pomysłów – nawet częściowa ich realizacja może okazać się zabójcza dla dużej części rynku piwa. Jeśli chodzi np. o akcyzę, to w przypadku wdrożenia podwyżki proponowanej przez Rząd będziemy mieli stawkę na tym samym poziomie co Dania. Już teraz akcyza od piwa w Polsce jest znacząco wyższa niż w Niemczech czy Czechach i zaczynamy widzieć zjawisko przywozu piwa z tych właśnie krajów. Czyli konsumpcja realizuje się u nas, ale podatki i miejsca pracy zostają za granicą. W konsekwencji takiej polityki powolne znikania browarów będzie faktem. Dziś największe browary wykorzystują ok. 70% swoich mocy produkcyjnych więc ryzyko, że część z nich nie przetrwa, jest stosunkowo duże” – ocenił dyrektor.

Zaznaczył, że przez rosnące koszty produkcji średnie ceny piwa wzrosły o ok. 45% na przestrzeni ostatnich czterech lat.

„W ostatnim czasie wzrost nieco wyhamował, ale pamiętajmy o akcyzie, która przełoży się wprost na cenę (szacujemy, że byłoby to ok. 20 gr na puszkę lub butelkę), oraz o kaucji – do każdej puszki z piwem trzeba będzie dopłacić 50 gr, które później wprawdzie można odzyskać, ale w momencie zakupu piwo w odczuciu klienta będzie droższe. I dotyczy to tylko piwa, gdyż alkohole w szkle jednorazowym np. małpki nie są kaucją objęte” – zakończył Morzycki.

Wcześniej w tym roku Browary Polskie informowały, że rynek piwa w Polsce wzrósł wartościowo o 0,2% do 22,9 mld zł, ale wolumenowo spadł o 1,7% do 3,02 mld litrów w 2024 roku, kategoria piw bezalkoholowych wzrosła zaś o 17,4% pod względem wolumenu, osiągając udział 6,4% w całej kategorii piwa, a wartościowo wzrost wyniósł 16,8% do 1,727 mld zł (udział w kategorii wzrósł do 7,5% z 6,5%).

Źródło: ISBnews

Tagi: ZPPPZwiązek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego
Poprzedni post

Sieć Plus zwiększyła zasięg światłowodu do 11 mln domów w Polsce

Następny post

Wchodzą w życie zmiany w programie NaszEauto dotyczące między innymi kategorii pojazdów

Kraków

Oferta ZUE za 80,5 mln zł wybrana na utrzymanie sieci tramwajowej w Krakowie

Inter Cars

Sprzedaż spółek dystrybucyjnych Inter Cars wzrosła o 7,6% r/r do 2,08 mld zł w październiku

praca

Formuła monopolu na rynku hazardu online się wyczerpała

PKN Orlen

Orlen ma porozumienie z Naftogazem dot. dostaw 300 mln m3 gazu na Ukrainę w 2026

praca

DataWalk: Nasza platforma big data weszła w miejsce dużego europejskiego projekt

biznes

Caspar AM przedstawił analizy założeń strategii reorganizacji i optymalizacji grupy

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

PZU

PZU i Pekao zainwestowały po 100 mln zł w PZU FIZ Private Debt

newag

Newag miał wstępnie 283,1 mln zł zysku netto w okresie I-III kw. 2025

Kraków

Oferta ZUE za 80,5 mln zł wybrana na utrzymanie sieci tramwajowej w Krakowie

ZUE

ZUE miało wstępnie 5,2 mln zł zysku netto w I-III kw. 2025

Inter Cars

Sprzedaż spółek dystrybucyjnych Inter Cars wzrosła o 7,6% r/r do 2,08 mld zł w październiku

paliwo

Czeka nas kolejny tydzień podwyżek cen paliw, szczególnie diesla

praca

Formuła monopolu na rynku hazardu online się wyczerpała

WIG

Indeks WIG20 spadł o 1,20% na zamknięciu w piątek

PKN Orlen

Orlen ma porozumienie z Naftogazem dot. dostaw 300 mln m3 gazu na Ukrainę w 2026

praca

DataWalk: Nasza platforma big data weszła w miejsce dużego europejskiego projekt

Twitter LinkedIn

Inwestycje.pl to portal, w którym znajdziesz aktualne wiadomości z kraju, bieżące informacje ze spółek, komentarze, analizy i opinie.

ADRES:

INWESTYCJE.PL SP. Z O.O.
Ul. Łąkowa 3/5,
90-562 Łódź

NIP: 7252307078
REGON: 388224470
KRS: 0000885306

KONTAKT:

Ogólny: biuro@inwestycje.pl
Redakcja: redakcja@inwestycje.pl
Współpraca: reklama@inwestycje.pl

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.