Liczba ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych może wzrosnąć o 2,8-4 tys. sztuk w 2023 roku, przy czym najbardziej prawdopodobny jest wzrost rzędu 3,2-3,6 tys. punktów, przewiduje dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) Maciej Mazur.
„Zakładamy, że ok. 600 stacji, które zostały uruchomione w 2022 roku, to dopiero przedsmak tego, co czeka nas w roku 2023. Wzrost w obszarze infrastruktury ładowania może okazać się jeszcze wyższy niż w zakresie liczby rejestracji samochodów elektrycznych, ponieważ wiele czynników stymulujących rozwój tego sektora nałoży się na siebie” – powiedział Mazur w rozmowie z ISBnews.
Według niego, po pierwsze, rośnie dojrzałość istniejących na polskim rynku operatorów stacji ładowania, którzy coraz lepiej radzą sobie w tym trudnym biznesie, co utwierdza ich w przekonaniu, że to właściwy kierunek, a jednocześnie wpływa na zainteresowanie Polską nowych graczy – zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, takich jak Fastned, Power Dot, Eleport czy Allego. Po drugie, dopłaty do budowy infrastruktury wchodzą w nową fazę, bo w tym roku podpisywane będą umowy z inwestorami, którzy w ubiegłym roku złożyli wnioski o dofinansowanie i część prowadzonych przez nich inwestycji powinna zostać sfinalizowana. Po trzecie, rynek się stabilizuje i nie będzie już zamieszania wprowadzanego zmianami regulacyjnymi, w szczególności mechanizmem interwencyjnym.
„To wszystko sprawia, że to może być rok przełomowy dla infrastruktury ładowania. Dyskusja coraz bardziej zmienia się też z ilościowej w jakościową, z czasem coraz mniejsze znaczenie będzie miała liczba nowo uruchamianych punktów ładowania, a coraz większe ich moc. Zwiększenie mocy ładowarki z 50 kW do 200 kW jest równie istotne jak uruchomienie nowej stacji” – podkreślił Mazur.
Szef PSPA przewiduje, że w 2023 roku na polskim rynku powstanie od 1 400 do 2 000 stacji ładowania (2 800 – 4 000 punktów ładowania), a najbardziej prawdopodobny scenariusz to 1 600 – 1 800 stacji (3 200 – 3 600 punktów).
„Przy czym, jeśli większość umów o dopłaty zostanie podpisana w I kwartale roku, to możemy nawet zbliżyć się do zdublowania całej istniejącej do tej pory infrastruktury, liczącej na koniec 2022 roku nieco ponad 2 600 stacji ładowania” – podsumował.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.
Źródło: ISBnews