Ze smartfonów korzysta 42,7% dzieci w wieku 4-9 lat. W grupie między 10. a 15. rokiem życia jest to już 91,5%, wynika z Badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów (KIM). Wśród osób 65+ smartfona używa 33,4% badanych.
W grupie wiekowej 16-24 lata smartfona używa 98,1%, wśród osób między 25-34 lata jest to 96,8%. Wśród 35-44-latków z takiego telefonu korzysta 94,8%, a w wśród osób 45-54 lata – 88,5%. Smartfona używa 72,1% Polaków w wieku 55-64 lata. Wśród osób najstarszych, powyżej 65 lat, takie urządzenie jest w użyciu 33,4% badanych, podano.
„Skutki korzystania z telefonów przez najmłodszych są szeroko dyskutowanym tematem, dotyczącym coraz większej liczby osób. Zgodnie z deklaracjami rodziców obecnie już prawie 43% dzieci w wieku 4-9 lat ma kontakt z ekranem smartfona. W przypadku tak angażującego urządzenia, jakim jest smartfon, nakładanie przez rodziców limitów i kontrola rodzicielska mogą być wyzwaniem. Kolejnym popularnym ekranem wykorzystywanym przez najmłodszych jest tablet – wśród dzieci 4-9 i 10-15 lat jego popularność jest dużo wyższa niż wśród ogółu osób w wieku 4 lata i więcej” – skomentowała dyrektor Departamentu Badań i Analiz Maja Kurzelewska, cytowana w komunikacie.
Z komputerów (PC, laptop, tablet) korzysta 65,7% dzieci w wieku 4-9 lat, 92,1% w wieku 10-15 lat oraz 93,7% w grupie wiekowej 16-24. Wśród osób w wieku 25-34 lata komputera używa 89,8%, w grupie 35-44 – 83,8%, a wśród 45-54-latków – 72%. W grupie wiekowej 55-64 lata z takiego sprzętu korzysta 51,7%, a wśród osób 65 lat i więcej – 19%, wymieniono także.
Najwięcej osób korzysta z laptopa w grupie wiekowej 16-24 lata – 86,9%, najmniej natomiast wśród osób 65 lat i więcej – 14%.
Tablety są najpopularniejsze w grupach wiekowych 4-9 lat (27,9%) i 10-15 lat (27,8%). Wśród ogółu osób w wieku 4+ korzystający z tabletów stanowią 13,5% tej populacji.
Z konsoli do gier najpowszechniej korzysta grupa 10-15 lat (25,8%). Wśród osób 65+ odsetek korzystających z konsoli wynosi już tylko 0,4%, podsumowano w materiale.
Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 r. przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Formalnie zaczął działać w marcu 2021 r. KIM powstał w odpowiedzi na potrzeby szeroko rozumianego rynku mediów w Polsce. Instytut w sposób ciągły prowadzi pomiary korzystania z radia, telewizji i internetu dostosowane do współczesnego modelu konsumpcji mediów. KIM bada zarówno odbiór tradycyjny, jak również poprzez VOD, podcasty, aplikacje i serwisy.
Flagowym projektem KIM jest Badanie Założycielskie, największe i najbardziej kompleksowe badanie konsumpcji mediów w Polsce, realizowane na w pełni losowej reprezentatywnej próbie gospodarstw domowych TERYT GUS.
Źródło: ISBnews